Образованието се нуждае от цивилизационна реформа, като това се отнася както за висшето, така и за средното образование.

Това мнение изрази министърът на образованието Сергей Игнатов в студиото на БиТиВи.
Според него системата на висшето образование към момента е изключително архаична и непригодна:

Това е система от Съветския блок, който отдавна вече е слязъл от историческата сцена", обясни Игнатов и допълни, че висшето образование трябва да се отърве от патриархалната среда, в която се намира.

Министърът бе категоричен, че на първо място трябва да се осъществи децентрализация. Не може да има едно всевиждащо око, което да е справедливо навсякъде, коментира Сергей Игнатов. Това се отнася дори и по отношение на фалшивите и купените дипломи.

По мнението на Иганатов самите университети са изключително много за страната - 51 на брой и те получават акредитации. Но дори не и броят е основен проблем, по думите на министъра, а това, че самите университети не функционират в нормална среда, няма конкуренция между тях.

Освен това академичният състав е тотал

Сергей Игнатов призна, че в сферата на образованието има „висши среди, които не искат нищо да се променя, като личният им интерес надделява над обществения. 
Министърът съобщи, че вече се работи по ново законодателство за сферата на образованието, което да доведе до нормализиране.

По въпроса за средното образование Игнатов отново повтори обещанието си да прочете всички учебници за всички класове. Той в момента чете учебниците за началния курс.

Искам да изчета всичко, за да видя с какво тормозим нашите деца", посочи Сергей Игнатов. Констатациите му до момента са, че много учебници са написани сложно, със сложни определения.

Да се говори сложно на деца е глупаво", коментира министърът и каза, че в България няма специалисти, които могат да пишат учебници. Според него преподаватели във висшите учебни заведения, както и много от учителите в гимназиите не могат да правят това и им липсват умения.

При много от преподавателите и съответно автори на учебници, се вижда неспособността да се преподава хуманитарно", каза Игнатов.

Друг проблем за средното образование е липсата на практическа насоченост, прекалената теоретизация, менторският тон и пасивността на родителите.
Липсва обществен, граждански живот в училището", допълни Игнатов и подчерта, че без участието на родителите и семейството не би могло да има качествено образование.