Образованието се нуждае от цивилизационна реформа, като това се отнася както за висшето, така и за средното образование.
Това мнение изрази министърът на образованието Сергей Игнатов в студиото на БиТиВи.
Според него системата на висшето образование към момента е изключително архаична и непригодна:
„Това е система от Съветския блок, който отдавна вече е слязъл от историческата сцена", обясни Игнатов и допълни, че висшето образование трябва да се отърве от патриархалната среда, в която се намира.
Министърът бе категоричен, че на първо място трябва да се осъществи децентрализация. Не може да има едно всевиждащо око, което да е справедливо навсякъде, коментира Сергей Игнатов. Това се отнася дори и по отношение на фалшивите и купените дипломи.
По мнението на Иганатов самите университети са изключително много за страната - 51 на брой и те получават акредитации. Но дори не и броят е основен проблем, по думите на министъра, а това, че самите университети не функционират в нормална среда, няма конкуренция между тях.
Освен това академичният състав е тотал
Сергей Игнатов призна, че в сферата на образованието има „висши среди, които не искат нищо да се променя, като личният им интерес надделява над обществения.
Министърът съобщи, че вече се работи по ново законодателство за сферата на образованието, което да доведе до нормализиране.
По въпроса за средното образование Игнатов отново повтори обещанието си да прочете всички учебници за всички класове. Той в момента чете учебниците за началния курс.
„Искам да изчета всичко, за да видя с какво тормозим нашите деца", посочи Сергей Игнатов. Констатациите му до момента са, че много учебници са написани сложно, със сложни определения.
„Да се говори сложно на деца е глупаво", коментира министърът и каза, че в България няма специалисти, които могат да пишат учебници. Според него преподаватели във висшите учебни заведения, както и много от учителите в гимназиите не могат да правят това и им липсват умения.
„При много от преподавателите и съответно автори на учебници, се вижда неспособността да се преподава хуманитарно", каза Игнатов.
Друг проблем за средното образование е липсата на практическа насоченост, прекалената теоретизация, менторският тон и пасивността на родителите.
„Липсва обществен, граждански живот в училището", допълни Игнатов и подчерта, че без участието на родителите и семейството не би могло да има качествено образование.
Lomski
на 30.11.2009 в 20:45:28 #48образованието трябва да е във услуга на новото време което току що настъпва. Всякакви простотии трябва да бъдат изтребени за винаги и трябва да се даде път на новия човек. Човекът трябва да живее свободен и смисълът на неговият живот трябва да бъде безкрайно развитие, служба към човечеството и хуманни идеали и духовна чистота . Само така ще преодолеем всички проблеми.
MIKIMAX
на 30.11.2009 в 19:33:36 #47Ало, НЮЗ-а, прочетете си фразата в горната статия: "Освен това академичният състав е тотал".........? Това в унисон с опитите на министъра на образованието за решително подобряване на културата в медийното пространство ли е?...
Доню Д. Донев
на 30.11.2009 в 19:02:51 #46Така като гледам, бързо са мирясали тези, дето тръгнаха да ми лепят етикети и да прехвърлят проблемите от болната на здравата глава. Ама какво да им се сърдя и им отговарям - те са скарани даже с фактите /примерно историята, за която споменах, е с Александър, Диоген и Аристотел, ама не Диоген Лаертски.../, а аз искам да им говоря като докоснал се до мъдростта /по Оукли, няколко пъти вече го цитирам/. Но все пак за пореден път да спомена - който се съмнява кой съм и какъв съм да си плаща за нотариално заверено пълномощно и да върви да чете в архивите на ДС за мен и семейството ми - това закона го позволява, вместо да съчинява лъжи.
thunderlord
на 30.11.2009 в 14:06:04 #45buddy | 30.11.2009 13:54 „Да се говори сложно на деца е глупаво", коментира министърът и каза, че в България няма специалисти, които могат да пишат учебници. Мда...образователна методика ... тип "Улица Сезам" е...къде , къде по-подходяща за целенасочено видиотяване на масите
buddy
на 30.11.2009 в 13:54:24 #44„Да се говори сложно на деца е глупаво", коментира министърът и каза, че в България няма специалисти, които могат да пишат учебници. ======================================================== Добре, като констатация това е вярно. Обаче не виждам решението. А решението е да се превеждат учебници от чужбина, оттам където има специалисти, които могат да пишат учебници. Да, ама тези учебници са толкова подробни и дебели, че при сегашното положение на нещата не виждам как ще се отпечатат в България. Да се съкращават е много тъпо - по-добре да останат старите. Изводът е да се синхронизират учебните програми, да се въведе сертификация на учителите, които трябва задължително да имат познания по педагогика и методите на преподаване и след като се покрият тези изисквания да се увеличат заплатите на учителите. Това е цивилизована реформа. Всичко останало е само празни приказки.
lalleen
на 30.11.2009 в 13:23:22 #43Айде и аз пак да се намеся понеже ми се смеете, какви са ми били учителите. Сега (преди 2-3 седмици) една колежка ми разправи разстроено, че синът й - 12 годишен - имал големи проблеми в училище, специално я викали колежката в даскалото да разговаря с даскалката, която имала забележки. А забележката гласяла почти дословно " с него не може да се работи, ТОЙ ИМА МНЕНИЕ ПО ВСИЧКИ ВЪПРОСИ", а по литература същото това дете има само четворки, без нито една правописна грешка в изписаното. Колежката не може да разтълкува богатия бна специфичната литературна терминология коментар от половин страница, която даскалката е изписала на края на последното контролно. Каза, че ако пак й се напише подобен коментар на следващото контролно, щяла да иска среща с учителката, да я пита, какво се иска от детето. Жената - главен счетоводител, с богата обща култура - чистосърдечно си признава, че не може да разбере указанията на даскалаката. И сега някой да не подскочи пак заради думата - който те УЧИ е УЧИТЕЛ, другото е ДАСКАЛ
Олаф БГ
на 30.11.2009 в 12:48:45 #42Е добре де Министре, ама ако е токова зле, КОГО В МОН УВОЛНИХТЕ ЗА ТОВА? Лъчезар Станоев си е все там. Милка Коджабашиева си е все там. Евгения Костадинова си е все там. Катя Никова си е все там. Мукаддес Налбант си е все там. ... ... Е те са там от 5-10 години! Хайде разкарай ги, пък полсе почни да говориш..... Щото криеха документи, а полицаи и съдии ги прикриваха. Правеха експерименти с хора, без тяхно съгласие.... Сега мъчителите ще гледат жертвите си в очите и ще им се хилят: Аз пак правя реформа, аз пак съм в МО-О-Н! (изплезване) Ако не разкараш тия, и тебе ще те шътнат....
Lobster36
на 30.11.2009 в 12:00:51 #41Борис ---------------- това за дъската наистина си е находка.Само дето на доста народ им хлопа целия гредоред а не една дъска.
boris
на 30.11.2009 в 11:56:59 #40БулаваSSNX30 --------------------------------------------- не вярвам че има такъв ум който да не се нуждае да си преставя процес на зачукване или процес на обличане на палто, за да не му хлопа дъската и да му е топло. това да дъската се получи находка, ще си я запиша
Lobster36
на 30.11.2009 в 11:53:59 #39Относно "чука" и "пироните"-Чебурашка поискал крив чук зада забива криви пирони. Дали чукат и пироните съществуват или са само абстакция?Философията какво е?Точна наука или!?! .Прекалено много Фроид има тук и никакъв Ницше.Ужас!
boris
на 30.11.2009 в 11:39:13 #38БулаваSSNX30 Науката е продукт на основата на един фундаментален инструмент - познанието, артикулиращо се да речем до сетивност, разсъдък и разум. Науката е само тип познавателен резултат, следователно тип знание. Познанието, от своя страна, може да бъде и ненаучно и напълно равноправно на науката като интерпретативна стойност. Що се отнася до чука: той е предмет, чията употреба е строго инвентарна, той е резултат на познавателна експанзия, изкристализирала инструментално в определен тип практикта, а не трансцендентално условие за познаваемост изобщо. ------------------------------------------------------------------------------- Е то е все едно дали си зачукал пирона с чук (наука) или с камък. щом си приел че пиронът е забит значи всичко е ок. Щом си приел нещо за вярно и то си е свършило работата, тоест променило е светът около теб (без значение дали приемаш светът като нещо външно или не), значи че то си е свършило работата. Значи че науката е вярна просто казано. Затова казвам че науката е инструмент , а не продукт. Тя е и като палтото, щом като си го облякъл ти е станало по-топло значи че палтото е добро и науката е ок!
thunderlord
на 30.11.2009 в 11:37:44 #37Просто не трябва да се преекспонира България цивилизация от 7000 години
thunderlord
на 30.11.2009 в 11:28:05 #36Мнението е като гъза . Всеки има собствено . Проблема е ...че ти не правиш разлика между мненинето и гъза си...
Lobster36
на 30.11.2009 в 11:21:24 #35А някои обърна ли внимание на заглавието:"Да цивилизоваме"-а сега ми кажете защо всички в това число и аз се караме и обиждаме а не водим цивилизован спор.Имено това се има предвид под цивилизоване на образованието.В този дух thunderlord-приеми мойте извинения.
thunderlord
на 30.11.2009 в 11:19:47 #3476. Lobster36 не беше към тебе...
Lobster36
на 30.11.2009 в 11:16:26 #33thunderlord ------------------------------------------------------ Всъщност Менделеев никога не предсказвал свойства а съществуването на тези елементи. Никаде не съм споменал Дарвин,но понеже повдигна въпроса дори и сега някой аспекти от неговата теория са недоказуеми и се преразглеждат.Незнам дали имам кухавица,балалайка или куха лейка.ком но на теб ти липсва всякакво възпитание.Значи си от село.Значи отиди да пасеш кравите или там каквото можеш,за друго неставаш,доценте.
thunderlord
на 30.11.2009 в 11:15:31 #3272. ivanov | 30.11.2009 11:11 малеее само споменаха социализъм и матрозовците се метнаха... ...и появиха се апологети на Седерастията, да си веят лозунгиге ,дежурни
boris
на 30.11.2009 в 11:15:12 #31БулаваSSNX30 Вярно е, че точните науки боравят с уж "абсолютни величини", но дори и последните са предмет на познавателен избор - няма величина извън интерпретациите, следователно няма абсолютно познание, дори и под формата на "точна наука", а само унифициращо-претендиращо за такова. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Науката е инструмент а не продукт. това което си казал е все едно да кажеш че чукът не е верен или абсолютен или както и да е .... защото той не е закован пирон. Това е нелепо.
thunderlord
на 30.11.2009 в 11:06:01 #30ЪХЪ . Хеле теория на еволюцията е изключително точно и не оставя място за дискусия . Първо ...70% от Биологията е таксономия... Второ ...уникалността на Дарвин и Менделеев , се изразява в това , че: Базирайки се на теорията си ,Дарвин успява да предскаже съществъването на междинни видове...доказани по -късно с Архиоптериксът и двойнодишащите риби Менделеев...успява да предскаже свойствата на неоткритите още елементи... Въобще ... неща далече от невежата ти кухавица...
Lobster36
на 30.11.2009 в 11:05:30 #29flagellum dei-природна,а! Значи биологията не била точна наука а природна.Природознание!!!!!Знаеш ли изобщо какво значи точна наука?Това е предмет по които навсякаде по света вчените от всички категории са единодушни,че всичко открито,доказано е еднозначно и без други варианти на интерпреации.Тоест сърцето е мускул които изпомпва и захранва тялото с кръв без значение дали сърцето е на човек,тиранозавър или ма птицечовка.Без значение дали сърцето е на европеец,африканец или "марсиянец".Докато историята може да е рзлична според зависи от държавата за която става дума.Литературата по съшия начин може да се итерпретира различно.Примерно аз разбирам по различен начин един роман,ти по друг,Гошко по трети,Любо по четвърти.Разбираш ли,точните науки боравят с абсолютни величини.