Предвиденото увеличение на учителските заплати е 125% от средната работна заплата за страната. Ние предложихме то да бъде 130% от средната работна заплата. Това заяви пред журналисти в Бургас служебният министър на образованието и науката Галин Цоков, цитиран от БТА. По думите му това означава реално увеличение на учителските заплати с между 15 и 17, до 20 процента.
"Не можем да конкретизираме, защото Министерство на финансите (МФ) трябва да определи размера на средната работна заплата и на базата на нея да се направи преизчисление, както и да се определи колко милиона допълнително ще бъдат необходими. Когато имаме вече тази рамка на бюджета за 2025 г., ще можем да кажем точно", обясни Цоков.
Той уточни, че предложението възнаграждението за учителите да е 130% спрямо средната работна заплата е внесено след отраслов съвет. Очаква се за това да са необходими допълнително около 600 млн. лв. в бюджета за училищното образование.
"На последното заседание на Министерски съвет бе прието решение бюджетът да се внесе и обсъжда след конституирането на новото народно събрание и комисиите в него. Затова и официално с Министерство на финансите не са водени разговори за тази рамка на бюджета, която те предложиха. Очакваме обсъждането на тази рамка да приключи след конституирането на новия парламент", посочи Галин Цоков.
По думите му би било спекулативно да говори за конкретно увеличение на учителските заплати в числа, защото всичко зависи от стойността на средната работна заплата. Той отбеляза, че през миналата година увеличението е било до 125% от средната работна заплата, като реалният ръст на възнагражденията е бил с около 8,5 - 9 процента.
В Бургас проф. Галин Цоков изнесе лекция на тема "Образование 5.0" пред студенти и преподаватели в университет "Проф. д-р Асен Златаров" като част от инициативата "Един академичен час".
Информация за събитието беше оповестен от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН). "Когато говорим за образование, говорим за бъдеще. Тези от вас, които ще бъдат учители, ще свързват бъдещето и настоящето в класните стаи, а образованието е ключът за успеха на Общество 5.0", коментира Цоков. Той посочи, че образованието е отворена система и всичко, което се случва около нас, се пренася в него, включително дигитализацията.
Галин Цоков изтъкна, че в последните години са започнали много видими промени в образователната система, като училището и университетите са станали много по-гъвкави. "Днес говорим за хибридното обучение и резултатите от него. То добавя технологиите към работата очи в очи за постигане на най-добри резултати", заяви Цоков. Той каза още, че тези процеси са се ускорили по време на пандемията, като България се е справила с предизвикателството на онлайн обучението на нивото на най-развитите държави, а в много случаи - и по-добре. Образователният министър отбеляза, че тази промяна се дължи не само на пандемията, накарала много институции да работят дигитално, но и на вътрешен натиск, свързан с поведенческите и поколенчески белези на студентите и учениците. "Много от тях са израснали с технологиите и очакват от образователните институции да отговорят на тези потребности", обясни той.
Цоков посочи, че след 2012 г. учените говорят за алфа поколението - децата на дигиталната книга, които се характеризират с по-кратко задържане на вниманието, но и с извършване на повече дейности едновременно. "Очаква се децата от това поколение да упражняват по няколко професии през своя жизнен път. Те трябва да изградят меки умения които да им позволят да правят успешно това", заяви Галин Цоков. Той счита, че съвременните образователни институции трябва да са много динамични, за да отговорят на интереса и нуждите на толкова различни хора.
Образователният министър обърна внимание и на ключовите характеристики на Общество 5.0, при което човекът е в центъра на всички иновации. "Центърът се измества върху обучаемия и трябва да се създадат условия, които да осигурят това", отбеляза той и обясни, че това включва интеграция на физическо и киберпространство, както и на изкуствен интелект за решаване на глобални проблеми.
Цоков открои ползите за Общество 5.0, в което ключът към успеха е образованието. По думите му настъпващите промени в обществото ще изискват все повече промени в учебните програми и в училищата. "Фокусът е не само върху изкуствения интелект и дигиталните решения, а и върху социалното и емоционалното развитие на децата и учениците. В новото Общество 5.0 е много важно хората да са емоционално богати", заяви Галин Цоков.
Като важно качество за бъдещето той определи устойчивостта, без която човек трудно ще се справи с всички задаващи се промени. В тази връзка е изградена и платформата на МОН за проверка на нивата на стрес при учителите. Като друг важен елемент от Образование 5.0 Галин Цоков посочи персонализираното обучение, което също става възможно с въвеждането на дигитализацията и изкуственият интелект. Такива възможности вече предлагат и платформи на някои български университети. "В МОН се стремим също да сме в крак с всички тези промени. Направихме насоки за изкуствения интелект и дигитализацията. Най-голямото предизвикателство е промяна на учебните програми, които да отговорят на всичко това", отбеляза Цоков.
След лекцията той откри изложба под надслов "Образование и визуални изкуства" в сградата на Факултета по обществени науки и Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти при университет "Проф. д-р Асен Златаров". Експозицията предлага уникален поглед върху връзката между образованието и различните форми на изкуство.