До 30 септември в Министерството на образованието и науката приемат становища и коментари за минималните национални изисквания за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности във висшите училища и научните организации. Информацията е от МОН.
Заради постъпилите многобройни бележки и разнопосочни мнения по предишния вариант на наукометричните показатели, предложен от МОН в края на април 2022 г., са създадени разширени работни групи, в които участват 48 представители на висшите училища и научните организации. Те са от всички професионални направления от всяка от областите на висше образование.
Представените сега за обществена консултация минимални изисквания отразяват постигнатото съгласие в работните групи.
Минималните изисквания са изготвени по групи показатели за различните научни степени и академични длъжности в деветте области на висше образование и съответстващите им професионални направления. Те обвързват постиженията на кандидатите с възможностите за тяхното академично израстване.
Критериите в таблиците с наукометрични показатели са разпределени в три групи. В първата са научните постижения и постиженията в художествено-творческата или спортната дейност в зависимост от конкретното професионално направление, както и отзвукът на тези постижения в научната литература.
Показателите отчитат брой научни публикации, включени в базите данни Web of Science и/или Scopus, монографии, дисертации, научни публикации в специфични за даденото направление бази данни, цитирания и т.н. Минималният брой точки, необходим в тази група, е по-висок за научните организации, отколкото за университетите.
Показателите от втората група са свързани с възпроизводството на научния състав и включват научно ръководство, изготвяне на учебни помагала за студенти и обучение извън учебния план. Тук от значение е дали ученият е ръководил успешно защитили докторанти, дипломанти, постдокторанти, дали е публикувал учебник или помагало, дали има лекции в чужбина или водени курсове и др. Минималният брой точки, необходим в тази група показатели, е по-висок за висшите училища, отколкото за научните организации.
Показателите от първите две групи са в голяма степен общи за всички професионални направления.
В третата група са показателите, свързани с приложението на научните знания, които са специфични за отделните професионални направления.
Тук са от значение получените средства от научни и иновационни проекти или по програмата "Еразъм", участието в такива проекти като ръководител или изпълнител, включването в изготвяне на стратегически документи, в квалификация на учители и др.