Оценките в дипломите на зрелостниците са силно завишени.
Това показват обобщените резултати на просветното министерство, след като е станало ясно, че на матурите учениците са получили много по-ниски оценки.
Най-големи разлики между бележките от дипломите и тези от държавните зрелостни изпити има във Видин, Кюстендил и Търговище, а най-малки във Варна, Добрич, Стара Загора и Ямбол.
По предмети най-голяма е разликата в полза на годишните оценки по история и философия - над единица и половина, а най-малка - по биология.
Средната оценка от дипломата по български език и литература в село Окорш е 5,46, докато тази от матурата е 3,41. Този пример даде министър Даниел Вълчев, цитиран от БНР.
Изводите според него са, че оценките в училищата се завишават, и то много.
Според оценката на Вълчев резултатите от матурите опровергават твърденията, че те са били лесни, а на някои места в страната критериите за оценяване са силно занижени.
По думите на министъра всички училища, където разликата между оценката от дипломата и матурата е повече от единица, ще се водят на специален отчет и на засилен контрол от регионалните инспекторати по образование.
Abaris
на 04.09.2008 в 02:16:45 #13Само да ви кажа нещо за реформите на министъра, въпреки че е малко извън темата. Става въпрос за Немска гимназия "Гьоте" - Бургас. Училището винаги е давало солидно обучение. Всяка година 80 зрелостници се явяваха на изпита за немска езикова диплома, успеваемостта беше към 97-98 %. От тази година отпадат занималните, а подготвителният клас нараства на 29 деца. Само хора, учили (или преподавали) в езикова гимназия, знаят, какво точно означава това. Всичко разбира се се прави, за да могат да се осигурят учителски заплати (въпреки това парите не стигат за два месеца от текущата година). Сега принсипът стана - колкото повече деца в клас, толкова повече пари за заплати. Познайте, как ще се отрази това на качеството на обучение. В крайна сметка целта беше постигната - еднакво посредствено образование за всички. Само тези с парите ще могат да си позволят нещо повече. Сами си го забихме, това е.
kaleicho
на 03.09.2008 в 21:37:42 #12Вярно е че има страхотно разминаване в оценките на децата..и това трябваше да бъде разбрано още от времето на Христа....защото в село Чуйпетльово има десет деца в цялото село примерно, от които 6 са на братчеди на даскалите които обикновенно предават по няколко предмета...когато се оценяват им се дава старт" оти требе да се изучат у големио град "и да станат" гражданье"...За съжаление обаче в големия град нещата не стоят по този начин - мога да твърдя смело че оценките там са прилични на фона на знанията на децата....И какво се получава когато две деца от въпросните селища седнат едно до друго на изпит за висше заведение...едното от село има 2.5 , а другото реално 4,5-приемаме селянчето../не искам да обидя никой../защото бала от училището е отличен 6....а на другото е реално 5...примерно....ФАКТ!!!!проверете колко деца от големите градове са във вузовете...и колко от незнайни селища които дори ги няма на картата...а училищата там са били килийни..много ще ме упрекнат...да има и много изключения...
alibaba
на 03.09.2008 в 20:41:01 #11Тоя боклук Вълчев може само да въвежда някакви безумни реформи, да прави тъпи изводи и да закрива училища!
Podroben
на 03.09.2008 в 20:09:14 #10Това е съвсем нормално. През годината те изпитват на много по-малко материал отколкото на матурата покриваща потенциално материал за 3 и повече години. А и в много от случаите в сътветното училище може и да не са преподавали точно този материал, както е с изпитите по литература. Вълчев, първо поумней малко и тогава давай изказвания. За всичко си има причини, само дето ограничният ти мозък не може да ги смели.
Роси
на 03.09.2008 в 19:04:27 #9Ама искам тази статистика да е достъпна за всички: по градове и села, и по училища. Ей така се прави рейтинг на училище, а не да почиват на стари лаври.
XXX
на 03.09.2008 в 18:18:38 #8Един интересен въпрос - защо софийските училища не са споменати сред тези с малки разлики?
Да не би нещо, нивото, таквоз?
Surprise, surprise..... 
XXX
на 03.09.2008 в 18:16:18 #7Хайде сега, като е казал "А", да каже и "Б" и да публикува една класация на всички училища в България по този признак, че да се знае най-сетне кой са свястните! Че то сега всички са "елитни", "реномирани" и пр., човек се чуди къде да си запише детето....
Джугашвили
на 03.09.2008 в 17:58:38 #6Нормално, в с.Окорш никой не говори български
glaven
на 03.09.2008 в 17:43:16 #5БрЯх тоя Даниел Вълчев Бреййй - мнооо знай, мноо неща казва ... Всеки път като го видя - все едно аха-аха да ми проговори с човешки глас , и да каже нещо смислено и интелектуално , ама - Ц ... НЕ ! Тимирутин си беше , тимирут си остана !
dddddd
на 03.09.2008 в 16:52:45 #4Браво за матурите!
maskara
на 03.09.2008 в 16:28:53 #3Много зависи от гимназията, в която са учили хлапетата. В езиковите, математически и т.н. елитни гимназии на пръсти се броят учениците, скъсани на матура. В нашата гимназия от 158 човека имаше може би десетина с оценки под 5,50 по БЕЛ. Малко се бяха издънили на математика, но говорим за най-големите двойкаджии. И като казвам "издънили" - оценки между 3,50 и 5. По френски, испански, английски, немски - масово с 1 или 1,50 над тази в дипломата... За какво си говорим? И естествено, че ще има разминаване в някои райони на страната - особено в малките градчета и села, където почти не останаха деца и един учител предава по 5 предмета, за да си върже хорариума. Относно 650 лв заплата, никой от колегите ми, в това число хора с 35 г стаж и първо ПКС не взима толкова. Аз съм с 10 г стаж и 5то ПКС и чисто взимам около 390 лева.
Meteora
на 03.09.2008 в 16:25:49 #2В СМГ разминаването е в рамките на втория знак след десетичната запетая.
здз
на 03.09.2008 в 15:55:01 #1Абе Вълчев, то и това което обещева за 650лв. заплата на учителите и това , което получиха има драстично разминаване. Аме оня дрисльо Станишев какво обеща преди изборите и какво стана сега? Млад човек не остана по учелищата , а само бабичкор, който се чуди какво да прави с децата-да им напраска оценки за това, което знае ,а те не могат да говорят камо ли да пишат или да ги пусне да преминат, защото заплатата им зависи от това.