Експерти откриха грешка в условието на задача по математика, присъствала на изпита по математика от Националното външно оценяване на седмокласниците.
Въпреки констатираната грешка учениците, сбъркали при решаването на спорната задача, няма да бъдат компенсирани.
Става въпрос за задача № 24. Тя е геометрична задача и носи 10 точки на седмокласниците. В условието на задачата е записано, че учениците разглеждат остроъгълен триъгълник. В подточка "б" обаче е посочено, че децата трябва да намерят лицето на триъгълника, ако основата на фигурата е 14 см (АВ = 14 см), което означава, че става въпрос за тъпоъгълен триъгълник.
Маня Манева, която е експерт по математика към Министерството на образованието и науката (МОН), посочи пред БНР, че грешката била формална и не касаела правилното решение на задачата. Тя добави, че учениците, които са решили грешно задачата вследствие на грешката в условието, няма да бъдат компенсирани за това.
Резултатите от Националното външно оценяване на седмокласниците трябва да бъдат готови до 5 юни, понеделник.
miroslav-balchev
на 29.06.2019 в 22:06:37 #4Формулировката За превоза на картофи разходите му са 100 лв. първоначално и по 20 лв. на всеки тон. За царевицата разходите му са 80 лв. първоначално и по 15 лв. за всеки тон. е неточна, тъй като може да се интерпретира по два начина. 1. Първоначално - преди да започне да купува 2. Първоначално - в началото на всеки работен ден. Правилно би било задачата да се формулира така: За превоза на картофи разходите му са 100 лв. първоначално на ден и по 20 лв. на всеки тон. За царевицата разходите му са 80 лв. първоначално на ден и по 15 лв. за всеки тон. Това е с ъществено, тъй като най-важното нещо, необходимо една задача да бъде решена е коректно зададеното услови. Изненадан съм, че никой не обръща внимание на това?! Аз ли нещо не съм си научил урока?!
miroslav-balchev
на 29.06.2019 в 22:01:14 #3Търсих сайт, където да са описани задачи с грешни условия, но не намерих такъв. Днес погледнах една задача и установих, че условието е неточно. 17. Търговец транспортира ежедневно картофи и царевица от зеленчукова борса. За превоза на картофи разходите му са 100 лв. първоначално и по 20 лв. на всеки тон. За царевицата разходите му са 80 лв. първоначално и по 15 лв. за всеки тон. В понеделник е превозил 3 тона картофи и 4 тона царевица, а във вторник - х тона картофи и два пъти по-голямо количество царевица от картофите. А. Пресметнете разходите на търговеца, които е направил в понеделник Б.Запишете с израз в нормален вид разходите на търговеца, които е направил във вторник. В. Колко тона е превозил общо търгове;ца във вторник, ако разходите му във вторник са с 80 лв. повече, отколкото тези в понеделник?
USA RULZ
на 29.05.2017 в 18:10:19 #2Голяма част от тях самите са тъпоъгълници ...
Mithrandir
на 29.05.2017 в 15:45:10 #1В подточка "б" обаче е посочено, че децата трябва да намерят лицето на триъгълника, ако основата на фигурата е 14 см (АВ = 14 см), което означава, че става въпрос за тъпоъгълен триъгълник. -------------- Не разбирам журналистите, как правят извод, че триъгълникът е тъпоъгълен въз основа на една негова страна. Или съвсем не разбират от математика, или си вършат работата през пръсти и не са дали цялото условие.