Метаморфозите на реториката, метафорично казано – от „умряла лисица” до хибриден феномен на общуване с машини, обсъдиха учени, преподаватели и докторанти.

Факултетът по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски” събра млади учени и преподаватели от различни университети в конференция на тема: „Съвременни проявления на реториката в медиите, онлайн медиите и изкуствата”.

Едни от най-емблематичните доклади на конференцията бяха тези на д-р Георги Петков от Софийския университет на тема: „Реториката като умряла лисица” и на д-р Пламен Павлов от НБУ, посветен на т. нар. „планетарната реторика”.

Д-р Павлов посочи в доклада си, че днешното реторично послание има планетарна аудитория, а реториката в наши дни е хибриден феномен на комуникация между хора от една страна и машините – смартфони, телефони, компютри, от друг. Така на планетарно равнище се оказва, че можем да бъдем облъчени с едно и също послание по едно и също време.

Той постави въпроса за това как машината взаимодейства с човека на реторично ниво и уточни, че съдейки по делата срещу „Амазон” във връзка с гласовото приложение, тази комуникация трябва да се прецизира.

Д-р Нора Голешевска представи доклад на тема: „Визуалните метафори във виртуалното въображаемо на движението „Окупирай Орлов мост”, разглеждайки карикатурите, генерирани през 2012 г. при приемането на Закона за горите като аргументация в задочния диалог с правителството.

Доц. Стела Константинова Ангова от УНСС изказа пък предположението, че при трансформациите на медийна среда изчезват много журналистически жанрове, като например анализите, като същевременно се появяват нови журналистически специалности.
Според доц. Константинова вследствие на доминирането на видеото и снимковия материал това ще доведе до ленивост при четенето и осмислянето на съдържанието от страна на аудиторията.

Изразени бяха прогнози, че за дигиталните поколения хартиените копия може да се превърнат в лукс, а хит сред американците било напръскването на „Киндъл”-а със спрей с аромат на печатарско мастило.

Друг пример, който бе разгледан е развитието на брандовия мениджмънт, както и стилистиката на логата при комуникацията с аудиторията.