България може да личи чрез красивите си умове. Това каза министърът на образованието и науката Меглена Кунева, която участва в откриването на Национален форум „Средното образование през погледа на университетските преподаватели от областта на педагогиката и педагогиката на обучението по... Предизвикателство или необходимост” , който се провежда в Софийския университет „Св. Климент Охридски”.

Министър Кунева заяви своята ангажираност по отношение даването на приоритет на учителската професия. Тя заяви, че няма въпрос от съвремието ни от този за брутния вътрешен продукт, до миграцията и антитероризмът, които да изключват от отговора си образованието.

По думите й въпросите на образованието са, както биха казали децата, „игра в мрежа” и оцени като позитивна промяна усещането, че е необходима спешна промяна.
Такава промяна са готвените държавно образователни стандарти по закона за училищното и предучилищното образование.

Министър Кунева обясни, че при държавните образователни стандарти, тъй като не става дума за директиви – никой не се намесва какви да бъдат стандартите, но накрая всичко се измерва с резултатите от тестовете.

Не може нашите деца да могат по-малко от тези, в която и да било друга страна”, коментира министър Кунева.

Тя изтъкна, че първото нещо, с което се е заела, поемайки поста на министър на образованието, е Законът за предучилищното и училищното образование. „Моят политически инстинкт ме накара да кажа, че основата на усилията ми ще са учителите”, заяви Кунева.

По думите й, ако този закон в първите си години не стъпи на учителите – той няма да се случи, визирайки дълго готвената промяна в средното образование и затова държавата трябва да даде ясен сигнал, че педагозите са приоритет за държавата.

Работна група към МОН работи по Закона за училищното и предучилищното образование, където да бъдат заложени стандартите за придобиване на квалификацията „учител”. В закона е отделено определено място на стажант учителите и компетентностите, необходими за упражняване на определена длъжност.

Този нов закон ще направи възможно учителят да иска повече – повече свобода, свободата всъщност не е лесна работа”, каза още министър Кунева. Просветният ни министър бе категорична, че е необходимо пенсионираните учители да имат своето място като например наставници в училище.

„Аз знам, че това е много голям рубикон в живота на всеки човек. Трябва да направим така, че след пенсионирането един директор, един учител да може да продължи да бъде референт в обществото”, коментира Кунева пенсионирането на директори на училища.

По думите й е необходимо да започнем да уважаваме възможностите, които опитът и зрелостта имат, така че да разполагаме с генарационен микс от хора на 25, на 35 години и по-възрастни. Тя даде пример с Германия, където хората, който искат да работят след пенсионирането си в съответното предприятие, то се задължава да направи промени във височината на поточната линия, да им осигури удобни обувки, както и гъвкаво работно време.