Проверка на уменията на учениците в 9 клас в областта на природните науки се предвижда да се проведе на 14 и 15 октомври. Тя ще бъде извършена чрез електронни устройства. Това съобщи служебният образователен министър Галин Цоков пред Отрасловия съвет по образованието. Информация за изказването му бе оповестена от Министерството на образованието и науката (МОН).

Цоков уточни, че това няма да е външно оценяване. За да не се създава стрес у учениците, резултатите ще се вписват като текуща оценка от входно ниво по желание на ученика и по преценка на учителя.

В тестовете са включени задачи за измерване на умения в областта на природните науки. Очаква се с тях учителите да бъдат бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи. Освен това развива използването на платформи, които биха могли да подпомагат в бъдеще обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити.

Фокусът ще е върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми като Енергия, Зелена енергия, Парников ефект, Озонова дупка и Рециклиране, като учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.

По думите на Галин Цоков същевременно продължава работата в МОН за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания.

Над 3400 ученици са отпаднали от образователната ни система за година

Над 3400 ученици са отпаднали от образователната ни система за година

58 000 първокласници ще прекрачат училищния праг тази година

На заседанието на Отрасловия съвет са представени данни за началото на новата учебна година. Всички училища и детски градини да подсигурени с учебни комплекти. На образователните институции са доставени над 9 500 000 познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата и родителите им. За тях са отпуснати 122 млн. лв, като за първи път са обхванати и над 300 000 ученици от 8 до 12 клас.

Към 15 септември 2024 г. системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти. Няма данни за недостиг на учители, като и в момента тече процесът по заемане на работни места. По данни на регионалните управления на образованието в страната свободните места са 0,3 % от всички учителски позиции. 13 889 или 15% от са на възраст до 35 години включително.

На заседанието са обсъдени и възможностите за увеличение на работната заплата в образователната система. Галин Цоков благодари на социалните партньори в Отрасловия съвет към МОН за ползотворната съвместна работа и добрия диалог, а те изразиха удовлетвореност от спокойствието в системата.

Галин Цоков: Забраната на телефоните в училище няма да реши проблемите

Галин Цоков: Забраната на телефоните в училище няма да реши проблемите

В над 100 училища ремонтите ще продължат и след 16 септември