Проверка на уменията на учениците в 9 клас в областта на природните науки се предвижда да се проведе на 14 и 15 октомври. Тя ще бъде извършена чрез електронни устройства. Това съобщи служебният образователен министър Галин Цоков пред Отрасловия съвет по образованието. Информация за изказването му бе оповестена от Министерството на образованието и науката (МОН).
Цоков уточни, че това няма да е външно оценяване. За да не се създава стрес у учениците, резултатите ще се вписват като текуща оценка от входно ниво по желание на ученика и по преценка на учителя.
В тестовете са включени задачи за измерване на умения в областта на природните науки. Очаква се с тях учителите да бъдат бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи. Освен това развива използването на платформи, които биха могли да подпомагат в бъдеще обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити.
Фокусът ще е върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми като Енергия, Зелена енергия, Парников ефект, Озонова дупка и Рециклиране, като учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
По думите на Галин Цоков същевременно продължава работата в МОН за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания.
На заседанието на Отрасловия съвет са представени данни за началото на новата учебна година. Всички училища и детски градини да подсигурени с учебни комплекти. На образователните институции са доставени над 9 500 000 познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за децата и родителите им. За тях са отпуснати 122 млн. лв, като за първи път са обхванати и над 300 000 ученици от 8 до 12 клас.
Към 15 септември 2024 г. системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти. Няма данни за недостиг на учители, като и в момента тече процесът по заемане на работни места. По данни на регионалните управления на образованието в страната свободните места са 0,3 % от всички учителски позиции. 13 889 или 15% от са на възраст до 35 години включително.
На заседанието са обсъдени и възможностите за увеличение на работната заплата в образователната система. Галин Цоков благодари на социалните партньори в Отрасловия съвет към МОН за ползотворната съвместна работа и добрия диалог, а те изразиха удовлетвореност от спокойствието в системата.