Обмисляме диктовката в изпита от Националното външно оценяване в края на 4. клас през предстоящата учебна година да бъде заменена със задача за редактиране на текст - основен инструмент за проверка на правописните умения в началните класове. Това обяви министърът на образованието проф. Галин Цоков на национално съвещание с регионалните управления на образованието, съобщава БНТ.

Предвижда се в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки - тип задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап. По този начин ще се разнообразят типовете задачи, като отново ще се постигат целите за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация.

На заседанието стана ясно, че в момента се осъществяват експертни обсъждания и най-вероятно промяната ще бъде въведена още от тази година. В зависимост от резултатите ще се прецени трайното ѝ въвеждане. Освен това се анализира и нуждата за преразпределение на броя на задачите със затворен, с кратък отворен и с разширен отговор на изпита от НВО в края на 4. клас по математика.

Цоков поясни, че промените са в продължение на усилията на МОН за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания. Целта на министерството е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки. "Редуването и разнообразяването на задачите ще помогне за по-ефективното прилагане на умения в нова и непозната ситуация, без обучението да се свежда само до подготовка за решаване на определен тип задачи ", изтъкна Цоков. Той увери, че се работи на пълни обороти за възможно най-бързо изготвяне на тези модели за национално външно оценяване, така че те да са готови и учители, родители и деца да се запознаят с тях.

МОН търси причината за по-слабите резултати на десетокласниците на НВО в 8 области

МОН търси причината за по-слабите резултати на десетокласниците на НВО в 8 области

Поетапно се въвеждат нов тип задачи за външното оценяване

Следващата задача през настоящата учебната година е свързана с провеждането на международното изследване PISA 2025 г., което ще бъде с фокус върху природните науки. Подготвя се единен инструмент, с който да може да се измерят придобити основни умения в областта на природните науки на учениците от 9. клас. Идеята е чрез решаването на включените в този тест задачи учениците да се запознаят с вида на задачите от изследването. Инструментът ще бъде от полза и за преподаващите учители, които ще се информират за начина на задаване и на оценяване на такъв тип задачи.

Цоков обясни, че се обмисля тестът да се осъществи в електронна среда, като се апробират различни платформи и се потърси обратна връзка от ученици и учители. Ще се даде възможност по преценка на преподаващия учител и по желание на ученика резултатите от всяка от трите части да се впишат вместо резултати от входните равнища - съответно по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда и физика и астрономия.

Друг акцент през учебната година ще бъде върху работата по препоръките от одитния доклад на Сметната палата. Ще се подготви анализ на резултатите и ефективността на учебните програми, утвърждавани на училищно равнище от съответните директори, насочени към усвояването на българския език в начален етап, към развитието и усъвършенстването на компетентностите по математика в прогимназиален етап и на тези по природни науки в първи гимназиален етап.

МОН ще работи и за приемането на държавен образователен стандарт за управление на качеството в образователните институции.

Не се обсъжда изпит за детските градини, отново обяснява МОН

Не се обсъжда изпит за детските градини, отново обяснява МОН

И в момента се прави оценка на постиженията - чрез игра

Цоков заяви, че в следващите месеци в 40 образователни институции ще се апробира инструментариумът за самооценка на образователните институции и ще се обсъди с педагогическата общност, за да може максимално да се усъвършенства преди приемането му.

По негови думи с утвърждаването на този стандарт ще се реализира изключително важна задача в системата, защото тя ще дава информация за състоянието на всяка институция - дали се отчита напредък, или изоставане, което ще помогне за прилагането на навременни и конкретни мерки на училищно ниво.

Друга задача през предстоящата учебна година ще бъде свързана с начина на финансиране на училищата и детските градини, така че средствата, които получават, да бъдат обвързани с качеството на обучението и добавената стойност в посока на подобряване на резултатите на обучаващите се.

Освен това е разработена и визия за цялостна промяна на учебните програми към по-голяма рамковост и интердисциплинарност, която в следващите седмици ще се обсъжда с всички заинтересовани страни.

Цоков припомни, че през миналата година са били актуализирани учебните програми от 1. до 10. клас. Според него обаче е необходимо да се направи по-сериозна стъпка за промяна и за създаване на повече възможности за практическо приложение на наученото. През настоящия месец ще стартира и проект за разработване на нов модел учебни програми в училищното образование за 800 000 евро.