Хиляди директори от цялата страна се събраха в зала 1 на НДК, за да представят трудностите и успехите в оборудването на училищата със STEM кабинети.

МОН и Изпълнителна Агенция "Програма за образование" организират работна среща на тема "STEM центрове и иновативна образователна среда".

Министърът на образованието Сашо Пенов приветства събралите се директори. В речта си пред тях той посочи, че модернизацията на образователната среда и подобряването на условията за учене винаги са били приоритет на МОН.

Медиите обаче нямаха право да присъстват на представянето на "прозрачното въвеждане на модерно оборудване в училищата"

Над 0.5 млрд.лв. са предвидени за изграждане на STEM среда и трябва да се използват ефективно, призова Пенов. За същото той призова и при използване на парите в Плана за развитие.

За него "това е изключителна възможност всяко дете да може да учи в среда с модерно оборудване, да се докосне и работи с бързо развиващите се технологии, училището да е място за умение за професионална реализация и крачка към бъдещето". Министър Пенов поиска и най-малкото училище да има модерна среда и заяви, че е недопустимо да има в България училища с лошо оборудвана среда.

От БАСКОМ искат иновации в програмата, а не техника в STEM училищата

От БАСКОМ искат иновации в програмата, а не техника в STEM училищата

Да се запази интегрираният подход при финансиране на дейностите

Той подчерта, че STEM кабинети е възможно да има във всяко общинско или държавно училище и те са възможност за привличане на млади учители.

Всяко бездействие би било обществено укоримо и в ущърб на децата, апелира министърът към директорите. Сашо Пенов обясни, че ще има контрол, а и съветници в усвояването на средствата и поиска визия от тях според нуждите на учениците.

На събирането присъства и вицепремиерът по социална политика Лазар Лазаров, временно изпълняващ премиер в момента. 2/3 от първокласниците ще се реализират в професии, които не съществуват в момента, предвиди той в развитието на образованието. Дигиталните знания ще са все по-необходими, посочи Лазаров. Той е "за" повишаване на качеството във всички общински и държавни училища.

Той съобщи, че Министерство на труда работи и за модернизиране на предприятията. За 90% за днешните работни места се изискват дигитални умения по данни на Европейската комисия и ще се инвестира в това, посочи Лазаров. Разработва се дигитална платформа за онлайн курсове за обучение на хора над 18 години. 760 дигитални клуба за обучение създава МТСП. 160 000 души ще получат обучение за придобиване на цифрови умения. Ще има възможност и за сертифициране на уменията, добави той.

В поздравителен адрес президентът Румен Радев призова за подкрепа за въвеждане на нова методика за обучение, "за да има висок ефект в обучението и качеството на живот и развитие на страната". Радев подчертава и ролята на високо подготвени преподаватели.

След официалната част министърът на образованието Сашо Пенов и вицепремиерът Лазар Лазаров обясниха, че средствата за изграждане са за всички училища в страната, дори и за такива с 10 ученици и няма да има състезателен характер за парите. Директорите ще имат право на свободен избор на фирми за обзавеждане с модерно оборудване, но ще трябва да дават отчет за разходите, а публичен орган ще ги следи. Експерти в МОН ще отговарят на въпроси при трудности, плюс ще има посещения на място.

Предвижда се и обучение на преподаватели по програма "Образование". По думите и на двамата министри оплаквания на директори в страната от новия метод засега няма.

1,8% млрд. лв. за образование и наука в Плана за възстановяване

1,8% млрд. лв. за образование и наука в Плана за възстановяване

Средствата са за нови училища, STEM среда в учебните заведения и стимулиране на научната дейност

Днешната среща е с консултативен и информационен характер как да се кандидатства, стана ясно от думите на Лазар Лазаров. На големи екрани в зала 1 на НДК започна предствянето на програмата чрез слайдове как може да изглежда STEM кабинет по различен предмет и какви са платформите.

Медиите обаче нямаха право да присъстват на представянето на "прозрачното въвеждане на модерно оборудване в училищата" и да разговарят с директорите.