Бенефициенти по програмата, касаеща всякакви STEM инвестиции, да не са общините, а училищата. "Смислено е всяко училище да изработва отделна концепция за STEM, според нуждите и профила си".

Това се посочва в становище до служебния вицепремиер по управление на европейските средства, до служебния министър на образованието и науката и до председателя на Комисията по образование и наука в 48-то Народно събрание, Българската асоциация на софтуерните компании - БАСКОМ изразява редица препоръки, свързани с планираните промени в инвестициите за STEM в Националния план за възстановяване и устойчивост.

Правят технологични центрове и в най-затънтените селски училища

Правят технологични центрове и в най-затънтените селски училища

Предвижда се до 2026 година да бъдат създадени 2240 STEM центъра

В становището си от БАСКОМ настояват да се запази интегрираният подход при финансиране на дейностите, свързани с изграждане на инфраструктура от една страна, и обученията и подготовката на преподаватели, от друга.

В противен случай се създават предпоставки да не настъпи съществена промяна в качеството на образование и вместо това, училищата да потънат в проблеми, свързани с поддръжка на големи количества дигитални устройства или такива, чиито технически параметри не отговарят на реалните нужди на образователния процес.

Дават над 326 млн. лв. за нови класни стаи и STEM кабинети

Дават над 326 млн. лв. за нови класни стаи и STEM кабинети

Целта е да се създаде равен достъп до образование

Проблеми ще възникнат и с обученията на преподаватели, които нямат общо с целите, заложени от училището при кандидатстване за изграждане на STEM център, с липсата на дългосрочна стратегия за осигуряване на консумативи за техниката, както и проблеми, свързани със сроковете и отчитането на проекта.

"Така заложеното в Концепцията приравняване на образователната среда с образователната инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование, което трябваше като идея да създаде началната екосистема за иновации чрез ново съдържание, нови модели на преподаване и изцяло нова концепция за учебна среда. Понастоящем всичко това е сведено до строително-ремонтни дейности и закупуване на техника", пишат в становището си БАСКОМ.

Относно хардуера и доставката на техника да се въведе "опционален", а не "задължителен" характер на спецификациите, а те да се отворят, за да поддържат различни хардуерни и софтуерни решения. Училищата да могат да избират инвестицията в екрани, компютърни устройства или комбинация от тях, спрямо нивото си на готовност и целите си.

Да се създаде експертна група, която да подпомага Министерството на образованието и науката в цялостната реализация и комуникация по STEM програмата.

С 20 млн. лв. оборудват 113 училища със STEM кабинети

С 20 млн. лв. оборудват 113 училища със STEM кабинети

Благодарение на тези центрове децата са мотивирани, твърди образователният министър

Училищата сами да изготвят цялостна концепция за своите STEM центрове, да избират и планират подходящите за своя екип обучения, като се отдели процент от текущия бюджет, заложен в Националния план за възстановяване и устойчивост, за осигуряване на съдържание и обучение на преподаватели, заедно с концепцията за изграждане на средата и избора на оборудване.

От БАСКОМ припомнят, че не бива да се пропуска уникалния шанс да се изгради приобщаващо и модерно образование, поощряващо младите хора да се занимават с наука и да бъдат конкурентни в технологичните индустрии с добавена стойност. За тази цел е важно да се създаде образователна среда от ново поколение, обслужваща съвсем нова парадигма на мислене, подготвени учители, подходящо учебно съдържание и педагогически инструментариум.