Увеличават се резултатите на зрелостниците по БЕЛ, математика, география и история с около 10-15 точки. По-добрите резултати обаче не успокояват МОН, че всичко в образователната система е розово. Това заяви служебният министър на образованието проф. Галин Цоков по време на изслушването си в Партийния дом относно подготовката, провеждането и резултатите от Държавните зрелостни изпити на Националното външно оценяване през учебната 2023/2024 г. Вносители са депутатът от "Възраждане" Даниел Проданов и група народни представители.
Той обясни, че подготовката за НВО и ДЗИ е започнала още през месец юни миналата година, когато излезли резултатите от тогавашните ниски резултати по БЕЛ и след изпитите за 7. клас. Външното оценяване след 7 и 10 клас се проведе в отделни дати и бе увеличено времето за подготовка на децата, напомни проф. Цоков. 50% от задачите на изпитите след 7 клас по БЕЛ и по математика са с практически характер през настоящата година.
Увеличават се резултатите и на учениците след 4 клас. На НВО след 4 клас няма видеонаблюдение. Външното оценяване носи много информация какво е качеството на образование в съответните образователни институции. Следващият момент и важна промяна в образователната система е да се свърже информацията със стандарта за качеството и добавената стойност по отношение на образователното и личностното развитие на детето.
За изпитите след 10 клас, резултатите по БЕЛ са 49.4% , а по математика резултатът е 33.1%. Като цяло ученици от София-град, Смолян и Варна изкарват добри резултати по ДЗИ. В нито един регион не спадат резултатите от ДЗИ по БЕЛ, както и Националното външно оценяване по математика. Има напредък и в региони като Търговище и София-област. В училища с уязвими групи има деца с по-високи резултати на матурите.
Проф. Цоков посочи, че целта в процеса не само на външното оценяване, но и в процеса на обучение на учениците в училищата, е да има повече задачи тип PISA. ¼ от учениците се справят със задачи, свързани с финансовата грамотност. НВО и PISA засичат проблема, че в часовете по математика не се обръща допълнително внимание на учениците и не се акцентира върху темите, които имат по-голяма практическа насоченост. Не може да се промени само оценяването на учениците, но и учебните програми, акцентира министърът на образованието.
Според него повече трябва да се работи върху това учениците да бъдат много по-мотивирани и подготвени в учебната среда.