Родителите трябва да имат право да избират образованието на децата си според собствените си предпочитания и възможности.

За това се обявиха на пресконференция днес от "Асоциацията за домашно образование", заедно с подкрепата на "Национална мрежа на родителите" и "Асоциация общество и ценности".

Членовете на управителния съвет на "Асоциацията за домашно образование" и нейният председател Петър Порумбачанов представиха ползите от домашното образование и как то се практикува в България и по света.

Те споделиха информация, че към момента само чрез сайта на Асоциацията са постъпили данни за над 100 семейства у нас, които се обучават у дома. Според тях броят им надхвърля 400.

По-голямата част от тези семейства са високо образовани и използват дистанционни програми на обучение. Някои от децата са търсени от водещи университети.

Всички домашни ученици посещават извънкласни занимания, контакуват с други деца, имат достъп до професионалисти, специалисти и педагози в различни области и взаимодействат с широк кръг от хора.

Според Явор Ганчев от "Националната мрежа на родителите" международните спогодби и документи, ратифицирани от България, са категорични, че образованието е гражданско право и то не може да подлежи на държавна регулация. Това би трябвало да осигури свобода на родителите да осъществяват образование и извън държавните образователни стандарти.

По думите на Ганчев упражняването на което и да е било гражданско право не може да бъде счетено за незаконно, а българската образователна система следва да бъде децентрализирана. Той изяви желанието си в България основаването на училище да бъде също толкова лесно, колкото и регистрацията на фирма, а стандартите - да бъдат частни и изготвени от анонимни експерти, за да се постигне реално качество.

На пресконференцията присъства и Златка Маринова, майка на Божидар, който не беше допуснат до олимпиада по информатика поради това, че се образова у дома, извън стандартите на българската образователна система. Тя сподели, че синът й ще продължи да участва в международни състезания, въпреки действията на чиновниците, които се опитват да спрат изявите му в България.

За всички домашни ученици, участието в различни обществени надпревари е просто един от множеството външни тестове, които родителите им прилагат, за да развият вродените таланти на своите деца.

Родителите препоръчаха на Министерството на образованието да създаде възможност за признаване на знания, получени извън държавната образователна система като с това се насърчи качеството на образование.