Само в направления, към които има интерес от новопостъпилите студенти и се запълват повечето вакантни места, висшите учебни заведения ще могат да създават нови специалности.
Това е едно от базисните предложения в т.нар. Национална карта за висшето образование, предложение от служебния министър на МОН проф. Николай Денков.
Във въпросния документ специалностите са категоризирани в три разряда. Критерият е реализацията след завършване на въпросните дисциплини.
Първият е "Група 1", в който влизат предмети, чиито възпитаници намират бързо професионална реализация. В нея се включват предмети като математика, информатика, медицина и др. Впрочем именно към тези специалности интересът е доста слаб, може би заради трудността на материята - едва 18% от студентите кандидатстват за тях, като има хроничен дефицит на учащи в тези направления.
На последно място, категоризирани в "Група 4" пък стоят тези специалности, към които има голям интерес, но сравнително ниска реализация. Такива например са икономика, администрация, туризъм и др. В тях са приети 63% от настоящите студенти, но реализацията им след дипломирането, казват експертите, е сравнително ниска.
Именно изхождайки от критерия търсене и реализиране, от МОН са създали конкретни изисквания, за да се открие ново висше учебно заведение. Такова не следва да бъде откривано, ако няма заетост на местата във вече съществуващото такова в региона, като трябва да има становище както от МОН, както и от ресорното министерство, в която област спада специалността.
Най-зле откъм висши училища традиционно се нарежда Северозападът, макар и в него да влиза Плевенско. Там учат близо 20 пъти по-малко студенти, отколкото в Югозападния регион, в който влиза и София-град. Именно там се обучават 54% от висшистите към днешна дата.
Най-големият проблем на новите студенти е, че търсят на "хляба мекото", казват от МОН. Т.е. учат в специалности, в които влизането е сравнително лесно, но реализацията е доста ниска. Такива са например икономиката и туризма, докато за математика желаещи далеч няма.
Средно над 40% от кандидатите, приемани в бакалавърски специалности от 2012 г. насам, не са успели да стигнат до диплома. В 22 професионални направления през повечето от годините получилите бакалавърска степен са 50 и дори под 50% от постъпилите в първи курс. В осем от тях тази тенденция е трайна през последните пет години. Това са "Биотехнологии", "Филология", "Растениевъдство", "Електротехника, електроника и автоматика", "Машинно инженерство", "Спорт", "Животновъдство" и "Горско стопанство", уточняват от МОН.
Общо за страната 27-29% от приетите в бакалавърски програми отпадат между първи и четвърти курс, като около 19-20% отпадат между първи и втори курс, 7-8% - между втори и трети курс, 1-2% - между трети и четвърти курс. Част от достигналите 4 курс или отпадат в рамките на годината, или не се дипломират, допълват още ресорното ведомство.
От 2016 до 2020 г. общият прием беше свит с 26%. Някои непропорционално раздути професионални направления бяха намалени с до три пъти. Такива са "Икономика", "Администрация и управление", "Туризъм". В същото време други като "Математика" и "Информатика и компютърни науки" бяха увеличени с 5-8%.
Ачката
на 03.07.2021 в 18:35:06 #560% от родителите си пращат децата да учат администрация и туризъм... Какви специалности са това - да учи за чиновник и сервитьор/екскурзовод... -------------------------- И тук държавата трябва да се намеси. За позициите, в които дефицит на кадри трябва да се отварят повече паралелки във ВУЗ-овете (както бе навремето), Знаеш ли например, че в момента има дефицит на шлосери и стругари, но никой не иска да учи това? И между другото дават не лоши пари. Проблемът на България е, че няма никаква икономика, а само някакви частични местни феодални фабрики с много нищожен обем, които по места се явяват единственото работно място по дадена специалност. Това може да обърка зрял човек в това какво да учи, камо ли дете на 18г.
Ачката
на 03.07.2021 в 18:29:53 #4draci на 02.07.2021 в 17:07:34#3 Какво правителство, бе, децата на тая възраст ги възпитават родителите. Правителството му било виновно... ---------------------- А липсата на трудова дисциплина? Погледни около блока, където живееш? - Мизерия нали? Боклук навсякъде, нали? - Я впрегни тия мамини синета да чистят в събота всички по райони, да видиш как за няколко месеца не само, че ще стане аптека, ами и самите те ще пазят чисто. Ами премахването на казармата за момчетата? - Ами бригадите? Какво им бе лошото? - Може да ти се струва странно Драчи, но така в ранна възраст се възпитава младия индивид и това възпитание му остава за цял живот. А тези неща/условия, не зависят само от родителите, ами от общоприетите норми в страната. Съгласен съм, обаче, че си прав за едно. Голяма част от родителите въобще не се интересуват от развитието на децата си! Което допълнително ги отритва, тика ги към това ...."да търсят на хляба мекото" и прочие по-лоши неща. И всичко накуп ти дава сегашния резултат - едно болно, младо общество, което не може да си избърше Д-то без мама и тати. Да не говорим за образованието като цяло в страната, чието ниво е ударило дъното!
GolaVoda
на 02.07.2021 в 19:18:26 #3учил бил Индустриален Мениджмънт.. питам го ти приятелю какво ще менажираш? знания ли имаш връзки ли капитали ли имаш..какво имаш?? можеш ли да менажираш Нефтохима например, казва не .. а какво индустриално нещо ще менажираш..? можеш ли да менажираш шведската кибритена фабрика в Костенец..? пак не. ами какво ще работиш не знам казва --продавач консултант.. значи учил за цар, а даже и за индианец не става.. за трепане са в министерството на абразованието, защото позволиха да се развихри чиста проба измама в нашето абразование..
Vlady
на 02.07.2021 в 16:54:43 #2Все пак в първите години на демокрацията имаше реален недостиг на юристи и икономисти, но беше преодолян до края на 90-те.
Ачката
на 02.07.2021 в 14:09:00 #1Най-големият проблем на новите студенти е, че търсят на "хляба мекото", казват от МОН. Т.е. учат в специалности, в които влизането е сравнително лесно, но реализацията е доста ниска. Такива са например икономиката и туризма, докато за математика желаещи далеч няма. ================================ Така ги научихте децата! Те вече не се възпитават на труд и дисциплина, а на това да търсят "на хляба мекото". И проблемът не е в МОН, а се корени изцяло в идеологията и политиката на правителството, което разбира е проводник на чужди интереси и политика.