Дуалната система на образование ни казва, че не всеки трябва да бъде висшист, за да получи достойна перспектива в живота си. С тези думи президентът Росен Плевнелиев обяви старта в столичния механотехникум „Вапцаров“ на новата паралелка за електротехници, част от проекта „Домино”, реализиран по швейцарски модел у нас.

Президентът отбеляза, че в продължение на години в българския парламент е продължил дебатът за въвеждането на дуалното образование. Той благодари на Народното събрание за приетите законови промени, с които се даде шанс да бъдат разкрити много повече паралелки за дуално обучение и даде пример страни като Швейцария, Германия, Австрия, Холандия, Дания, където има дуална система на образование.

„Какво ни казва тя, че не всеки трябва да бъде висшист, за да получи достойна перспектива в живота си, за да може да има и знания, и умения, за да може да се реализира достойно в своя житейски път”, посочи президентът Плевнелиев.
"Това беше едно предизборно обещание на българския държавен глава.
Дадохме път напред с моето държавно посещение, където подписахме спогодба”, припомни Плевнелиев посещението си в Швейцария.

В равносметка президентът открои, че преди 3-4 години е имало само едно училище, където тази система е била въведена, а сега те са 16. По думите му преди години са били 2 професиите, а сега са десетки. Президентът подчерта, че сега градовете, в които се предлага дуално обучение са 11, а преди 4 години - само 1.

"Това е ефектът на доминото. Аз съм заедно с вас в този проект за една България, която заема своето достойно място и бъдеще, в която младите да имат знания, но и умения”, посочи президентът Росен Плевнелиев.

Към учениците от механотехникума държавният глава се обърна с думите: "Вие сте големите герои на днешния ден. Носете с чест тези униформи, които ви отличават от стотици хиляди млади българи”.

Мардирос Зовикян, директор на професионална гимназия по механоелектроника заяви, че един от най-важните приоритети на европейска България е образованието на младите хора. „Европейското ни бъдеще диктува нов подход при прилагане политиката за тясна връзка между училище и бизнес. Приближаването на практическото обучение на учениците до условия близки до производствените спомага за тяхната добра подготовка, както за по-лека адаптация в истинска производствена среда”, подчерта той.

Зовикян се похвали, че гимназията е успяла да сформира паралелка в 9-ти клас при това с едно дете повече. Паралелката, която се открива е електротехник – специалност електрообзавеждане на производството, а срокът на обучение четири години.

Изказвам благодарност към всички фирми партньори. Проектът има и своята социална функция чрез дуално обучение да се предотврати отпадането по социални причини, да се намали младежката безработица, да се елиминира проблема с липса на стаж, който пречи на младите да намерят работа. Фирмите ще приемат на работа обучени от тях служители, които имат необходимите знания и умения”, заяви директорът на училището.