Просветният министър Меглена Кунева утвърди държавния стандарт за институциите в предучилищното и училищното образование. Утвърдената Наредба за институциите предвижда училищата, съдържащи в наименованията си „национална” или „национално”, да ги запазят до обнародването в Държавен вестник на акта на Министерския съвет за определяне на националните училища.

Кунева е утвърдила наредбата след обществено обсъждане.

От МОН уточняват, че в наименованието на гимназиите не е необходимо да се вписва означението „профилирана” или „професионална”, ако е включено недвусмислено означение за основния профил или професия. Пример за такова учебно заведение са Националната търговско-банкова гимназия, Софийската математическа гимназия и Националната природо-математическа гимназия.

Наименованието „езикова“ или на основния чужд език могат да бъдат включвани в името на профилираните гимназии. Има изискване обаче повечето от половината от паралелките да са с този профил.

От просветното министерство обясняват, че езикови могат да се нарекат тези гимназии, които имат учебен план за интензивно изучаване на чужд език или обучават на основния чужд език в IX и X клас по минимум три учебни предмета извън часовете за изучаване на езика.

Съгласно наредбата се дава възможност на всички неспециализирани училища да кандидатстват за придобиване на статут на иновативно училище. Това може да става с проекти за иновации всяка година до 31 януари. С акт на Министерския съвет се определят иновативните училища.

От МОН допълват, че в Наредбата за институциите се съдържат още условията, редът и документите за откриване, преобразуване, промяна и закриване на детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена.

В наредбата са разписани и процедурите по създаване, регистрация и промени на частните училища и на частните детски градини. Тези процедури дават възможност за реализиране на новия лицензионен режим, отнасящ се до вписването им в регистъра на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Приети са и други предложения за промени в стандарта, които ще облекчат работата на институциите, допълват от МОН.