Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане разработените проекти на учебни програми за профилирана подготовка на гимназистите, която ще се придобива в ХI и XII клас от учебната 2020/2021 година.

Учебните предмети за профилираното обучение са 15 - математика, български език и литература, чужд език, информатика, информационни технологии, история и цивилизации, география и икономика, философия, биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, музика, изобразително изкуство, предприемачество, физическо възпитание и спорт.

Целта на новите учебни програми е не само теоретична подготовка, а също така развитие на социалните, гражданските и културните компетентности на учениците.

Профилираната подготовка представлява съвкупност от три до четири учебни предмета - два от тях опредени на национално ниво, а останалите - на училищно. Едновременно с това всеки учебен предмет ще се състои от задължителни и избираеми модули.

Задължителните модули са насочени към надграждане на компетентности, придобити в общообразователната подготовка.

Така се осъществява връзка между средното и висшето образование и плавен преход към университетското образование. Дава се възможност тези модули да се признават в университетите и да не се без изучават в отделни специалности на висшето образование.

24 хиляди ученици провокирани в Европейската седмица на програмирането

24 хиляди ученици провокирани в Европейската седмица на програмирането

Получиха награди на церемония в МОН

Програмите са дискутирани с учители и преподаватели преди да бъдат предложени за обществено обсъждане.

В края на профилираното обучение по математика се цели учениците да владеят прилагането на определения и на теореми при обосноваване на изводи, да изследват модели и да интерпретират получени резултати.

Чрез изучаването на профилиран предмет информатика учениците ще могат да анализират информационни проблеми, да създават програмни проекти и информационни системи.

При обучението по информационни технологии учениците ще трябва да умеят да използват съвременни технологии за обработка на големи масиви от данни и да работят с база данни от различни приложения.

Български език и литература ще могат да изучават профилирано учениците с интереси в областта на хуманитаристиката.

Предвижда се в цялата страна да има 100 такива паралелки. Задължителните модули са четири - "Езикът и обществото", "Езикови употреби", "Диалогични прочити" и "Критическо четене".

Учителите ще имат свободата да избират сами един от посочените варианти, с оглед интересите и възможностите на учениците си.

Акцентите в обучението по философия са утвърждаване на автономна и социално отговорна личност, развиване на философичен стил на мислене, формиращ у учениците критичност, креативност и систематичност.

Профилираната подготовка по биология и здравно образование включва 4 модула - Клетката - елементарна биологична система, Многоклетъчна организация на биологичните системи, Биосфера - структура и процеси и Еволюция на биологичните системи.

Изискванията за резултатите от обучението по чужди езици са разработени съгласно общите нива на езикова компетентност. Представени са проекти на учебни програми за профилирана подготовка по английски, испански, италиански, немски, руски и френски език за ниво В1.1, за ниво В1 и за ниво В2.

Профилираното обучение по история и цивилизации е в три модула - "Власт и институции", "Култура и духовност" и "Човек и общество".

В края на профилираното обучение по физика и астрономия всеки ученик ще задълбочи знанията си за съвременните постижения по физика и ще осмисли фундаменталните взаимодействия в природата.

В учебната програма по химия акцентът е поставен върху усвояването на практически умения за извършване на наблюдения и лабораторна работа.

Акцентите в учебните програми за профилирана подготовка по предприемачество са в посока формиране на финансова, управленска и предприемаческа култура.