До момента министър Сергей Игнатов не е дал разпоредба за модела обучение по майчин език, което води до правна и образователна двусмислица.

Това изтъкна по време на пресконференция д-р Антонина Желязкова - ръководител на теренно проучване за образователните проблеми на турските деца в българското училище. Изследването е направено от Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.

Желязкова изнесе данни от проекта и представи основния фокус на изследването, в който попадат следните теми: Изучаването на майчин турски език, както и на официалния български; Нови учебници по майчин език; Обучението по история и представянето на малцинствата в българския исторически разказ.

Изучаването на майчин език е човешко фундаментално право, като качественото му усвояване зависи от ясната държавна политика и волята за правилното й прилагане, изтъкна ръководителят на изследването.

Нормативните недомислия са тясно свързани с учебната програма и нейното качество, заяви Желязкова като подчерта, че учебниците на са подновявани от 1992 г., което ги прави морално и езиково неактуални и те не отговарят на изискването за интерактивно обучение на деца в малка възраст.

Според изпълнителния екип на проекта книжовното владеене на един език подпомага научаването на всеки следващ, което оборва стереотипа, че обучението на майчин език ще възпрепятства усвояването на българския.

Мюсюлманският образован елит е малко на брой на фона на цялостното турско население в България и тази тенденция следва да бъде променена, изтъкнаха още по време на пресконференцията.

От Центъра за изследвания категорично подчертаха, че не са свързани с ДПС, но застават зад проблемите на малцинството, представени от партията.