Учители и професори по български език и литература поискаха двата предмета да се изучават поотделно.

На пресконференция в БТА представители на Съюза на филолозите българици, Съюз на учените в България и на Асоциация "Родители" съобщиха, че според тях е наложително да се наблегне на изучаването на български език, тъй като образователната ни система генерира много неграмотни младежи.

Преподавателите и родителите се обединиха около искането да намалее акцентът върху граматиката и да се осигурят повече упражнения по писане и по комуникация.

На въпрос на News.bg за сметка на кои часове ще се въведат допълнителните занятия експертите не можаха да отговорят конкретно. Те бяха убедени, че трябва да има повече часове по роден език,  но не са наясно как може да се случи това, без да се утежни програмата на самите ученици.

Разбра се, че според много учители и професори в образователната ни система се набляга прекалено много на литературата, а не е редно децата да бъдат заставяни да четат неща, които може и да не ги влекат.

Проф. Боян Вълчев от Софийския университет опроверга твърдението, че литературата и четенето обогатяват общата култура и подобряват комуникационните умения. Според него това е преекспонирано изявление, което не отговаря на истината, а чрез задължителния  дълъг списък от автори децата биват отблъсквани от желанието за четене.

Въпреки това той не отрече необходимостта да бъде осъществено желанието на учителите за три часа по литература повече в горния курс от 8 до 12 клас.

Експертите поискаха матурата по литература да бъде отделена от тази по български език и да е свободно избираема. Според тях единствено зрелостният изпит по български трябва да е задължителен и да се промени и усложни съдържанието му, за да представлява реален коректив за знания и да може да служи за вход във ВУЗ-ове.

Българиците се обединиха около твърдението, че е необходима цялостна промяна в учебните системи за всички изучавани предмети, тъй като много от учебниците са с прекалено сложно съдържание за съответния клас.

Филолозите настояха и да има един-единствен универсален учебник по български език за всеки клас, който да е по-скоро в помощ на учениците, а не на учителите.