Продължаваме промяната предлагат промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Те бяха обсъдени по време на дискусията "Как преподаваме ценности в училище", инициирана от Николай Денков. Това съобщиха от коалицията.
Една от областите, в която ПП предлага промени, е свързана с добродетелите и религията. Формацията смята, че направеното от МОН предложение не е удачно. Партията смята, че етническото деление в смесените райони ще се задълбочи при разделянето на децата за религиозно и конфесионално обучение.
ПП вижда и дискриминация спрямо семействата, които не изповядват православие или ислям. Формацията изтъква, че това предложение би могло да бъде атакувано както пред Комисията за защита от дискриминация, така и в Конституционния съд. Остават без отговор и въпросите как ще подпомогне критичното мислене, как ще се съчетае с насърчаването на природоматематическите дисциплини и как ще се избегнат възможни форми на натиск върху децата и родителите да изберат един или друг от предложените предмети.
Предложението на ПП е конфесионалните религиозни дисциплини да останат избираеми, както досега и да бъдат достъпни и за други официално признати вероизповедания в България, стига да има достатъчно желаещи ученици. Държавата би могла да подпомогне подготовката на преподаватели. Ако се въведе задължителен предмет, единственото място за това би могло да бъде между първи и четвърти клас, тъй като останалите класове са ангажирани по сегашния учебен план. Този предмет трябва да носи наименование "Добродетели и ценности" и да поставя акцент върху светското образование, съобразено с Конституцията и закона.
По отношение на изкуствения интелект ПП предлага да се добави нова точка, която да регламентира използването на платформи и методи, базирани на ИИ, както вече го правят други държави като Гърция, Румъния и Естония.
Третата важна тема е свързана с мандатността на директорите. Продължаваме Промяната смята, че е редно директорите да имат не повече от два последователни мандата от по 4 години - с възможни изключения за най-добре представящите се училища, с крайна цел да се избегне феодализацията и политизацията на системата, каквато наблюдаваме от години на много места. Предложенията на ПП включват също промени в състава на комисиите, които избират директорите - освен представител на МОН/РУО, да има и представител на педагогическия съвет, на обществения съвет и на общината.
ПП виждат като недостатък в предложения от МОН законопроект и липсата на баланс между отрицателни и положителни стимули за учениците в закона. Формацията е на мнение, че трябва да се добави система за положителни стимули, особено за работа с по-малките деца. По отношение на децата със специални образователни потребности ПП категорично отхвърля предложението на МОН и настоява родителите да имат решаваща дума при избора къде да се обучава детето.
Николай Денков акцентира върху нуждата от въвеждане на легална дефиниция за термина "пропаганда", която липсва в законопроекта, а именно "По смисъла на този закон, пропаганда е разпространяване на информация по предубеден или подвеждащ начин, за да се популяризира определена кауза или гледна точка, без да се основава на научното познание в дадената област."
Формацията също така предлага да се добави и възможност гимназии с математически паралелки да отварят класове след 4-ти клас, така че деца от населени места без математически гимназии също да имат достъп до това образование. Партията подкрепя предложенията за удължаване на срока на общественото обсъждане на законопроекта, предизвикал изключително голям интерес и активност, така че да бъдат отчетени различните предложения, събрали най-широка подкрепа. Идеята е да се подготви актуализиран вариант на предложенията и той отново да бъде качен за обществено обсъждане, за да се постигне много по-голяма дълбочина и съгласуваност на предложенията.