МОН се съобрази с решението на Върховния административен съд и отмени участието на свой представител в комисиите по избор на директори в държавните и общински училища. За промените в правилата на конкурсите за директори на училища и детски градини съобщиха от пресцентъра на образователното министерство.

Съгласно разпоредбите на Закона за училищното и предучилищно образование в комисиите ще се включват общо трима представители на регионалните управления на образованието, определени от началника на съответното РУО. Без промяна са останалите членове - представител на съответната общинска администрация, както и представител на обществения съвет в училището.

В новите правила за конкурсите, обнародвани в Държавен вестник, се предвиждат и повече практически казуси, намаляване на субективните критерии, повече практически задачи, насочени към придобити знания, видео и аудио записване.

В резултат на общественото обсъждане на нормативния документ и приоритетите на МОН се вземат конкретни мерки за ограничаване на субективните критерии при избор на директорите. Както до сега, конкурсите ще протичат в два етапа - писмено и устно събеседване. Кандидатите, получили минимум 30 точки на теста, ще бъдат допускани до втората част. В нея ще се засили практическият елемент, като кандидатите ще трябва да решават казуси, които са пряко свързани с работата и отговорностите на ръководителите в училищното и предучилищното образование. В тях трябва да се демонстрира не просто познаване на нормативната уредба, но и прилагането на професионалните компетентности определени в Наредба 15 в практиката.

За да се ограничи субективният елемент, казусите ще бъдат предоставяни от МОН и ще бъдат генерирани в деня на съответния конкурс. Както и до сега, кандидатите ще трябва да развият концепцията си и да отговарят на допълнителни въпроси, поставени от членовете на комисията по провеждане на конкурса, но те ще са ограничени само до съдържанието на съответния казус, по който е работил кандидатът и който ще бъде съобразен със спецификата на съответната образователна институция.

От МОН припомнят, че досега решаването на казусите бе част от писмения тест. Сега те се преместват към устната част с мотива, че по този начин могат да се анализират и проследят разсъжденията на кандидата по поставения казус, което ще спомогне за по-прецизно и справедливо оценяване по зададените критерии.

При провеждане на двата етапа на конкурса се осигуряват аудиовидео наблюдение и аудиовидео запис, като мярка в защита на дейности от обществен интерес, свързани с превенция и обективно провеждане на изпита.

Целта на измененията в наредбата е да гарантират условия за законосъобразно провеждане на конкурсите за директори на държавните и общинските институции. След изтичане на законовия тридневен срок за влизане в сила на промените в Наредбата ще се пристъпи към поетапно обявяване на конкурси за директори на държавни и общински училища.