В периода между 5-и и 7-и клас учениците започват се сблъскват с първите трудности в образователната система - с различни учители по различни предмети. В периода между 5 и 7 клас индивидуалната грижа изчезва, количеството материал надхвърля възможностите на учениците и родителят изпитва все по-голяма невъзможност да заместват ролята на училището у дома. Данните представи народният представител от ПП-ДБ Елисавета Белобрадова по време на кръгла маса в Народното събрание на тема "Образованието на учениците в 5-7 клас на фокус".

Тя посочи още, че българският родител очаква към 5-6 клас да не участва денонощно в учебния процес. Близо 60% от родителите плащат частни уроци, за да повишат образователното ниво на децата си, а останалите плащат частни уроци, за да могат децата им да се справят с материала в училището. В 5 и 7 клас има драстичен спад в езиковите и математическите умения на учениците.

За Вълчев, образователната система дава само знания, но не и умения

За Вълчев, образователната система дава само знания, но не и умения

Трябва да направим няколко реформи, които сме отлагали или не сме направили по най-добрия начин, каза той

В резултат на това Белобрадова зададе редица въпроси към Министерство на образованието и науката (МОН), които също присъстват на дискусията. Все повече родителите искат децата им да учат математика. Какво се случва с децата, които не успяват да влязат в желаната от тях гимназия, ако са били на една задача разстояние от това? Как трябва да се обърне внимание на това, че родителите инвестират усилия, но как е възможно тези усилия да бъдат възнаградени с по-фокусирано изучаване на предмета, който се отдава на учениците? Как така се случва, че с еднакъв бой часове по математика едни ученици постигат определени успехи, а други не постигат?

Какво споделят родителите на ученици между 5-и и 7-и клас? Според родителите материалът в 5-и клас е труден заради новите предмети и учители, 6-и клас отива в абсолютното нищо и в 7-и клас идва главоблъсканицата с частните уроци.

Деветокласниците не умеят да съпоставят информация от повече от един източник

Деветокласниците не умеят да съпоставят информация от повече от един източник

Но умеят да извличат информация от графични и таблични източници

Елисавета Белобрадова заяви още, че обучението на учениците между 5-и и 7-и клас отразява всички положителни и отрицателни страни на образованието. В този втори период след 1-4 клас започваме да забелязваме как е интегрирано не просто образованието, а каква е ролята на семейството в образованието и как обществото функционира. Идеята на кръглата маса е да се изкажат притеснения и предложенията за промени на бюджетните програми в МОН, обясни тя.

Белобрадова представи информация и данни за четвъртокласниците от международното изследване PISA. Резултатите на четвъртокласниците могат да бъдат определени като високи. Над 75% от учениците се справят с творческите задача по матурата и се справят много добре с учебния материал по БЕЛ и по математика. 49% от учениците показват висок напредък на международно ниво. Българският четвъртокласни демонстрира по-високи резултати по математика и по природните науки, отчете Белобрадова.

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

МОН предлага отпадане на външното оценяване след 10 клас

Обмисля се обаче задължителна матура по математика след 12 клас

Най-основополагащ фактор, който разделя учениците по отношение на четене с разбиране и образование, са финансовите възможности на семейството. Фокусът върху предучилищното образование, трябва да бъде засилен. 42% от българските четвъртокласници не са имали добра училищна готовност при постъпването си в 1 клас.

Друг проблем освен невъзможността на родителите да осигурят и подготвят децата си за началното образование, е и ежедневното пътуване до и от училището. 167 000 ученици пътуват ежедневно, за да посещават училище и детска градина.

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви, че учениците имат проблем с математиката и природните науки. МОН няма да си заравя главата и да отрича, че има проблем с математиката и природните науки. Учениците продължават да изповядват културата на изучаване, а българската образователна система е прекалено амбициозна и се товари с нови предмети, коментира министърът.

Красимир Вълчев готви промяна на учебните програми

Красимир Вълчев готви промяна на учебните програми

Предвиждат се и промени в оценяването на учениците

Друг проблем, е проблемът с липсата на концентрация сред учениците. Ползването на телефони силно се увеличава след 3-4 клас.

Това, което може да направи МОН е да направи нови учебни програми чрез разширено изучаване на чужд език и математика. Ако не се освободи пространство и не се направи количествена промяна, няма да може да се направи качествена програма в областта на образованието. Това, което може да се направи, е да се увеличат часовете по математика и да се промени начинът на преподаване. Учебните програми трябва да бъдат насочени до децата със средни или под средни когнитивни способности и всяка една програма да има възможност за формиране на нови умения, отколкото със знания, обясни просветният министър. МОН е готово да се мисли за нов терен и нова училищна сграда за разширяване на Софийската математическа гимназия, или нова математическа сграда. София е най-зле с материалната база с училищата, посочи Красимир Вълчев.

Ивайло Ушагелов, директор на Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов", сподели, че учителите нямат достатъчно часове за упражнения. Той настоя за промяна в учебните програми и работа с учителите, които да бъдат подпомогнати и извадени от така наречения праволинеен стереотип, с който преподават през годините.

Служебен кабинет не можел да реши за телефоните в клас

Служебен кабинет не можел да реши за телефоните в клас

За първия учебен ден всички ученици ще получат безплатни учебници