От следващата учебна година петокласниците ще учат по допълнени учебни програми по математика, а учебната им програма по компютърно моделиране и информационни технологии ще бъде изцяло нова.
"Това не променя програмата, по-скоро прецизира понятия, отпадат всички подтеми в рамките на една тема в учебната програма", поясни пред БНР Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН.
Според нея премахването на подтемите ще даде по-голяма свобода на учителя за преценка дали дадена тема да се работи в 3 или в 7 урочни единици, когато например на учениците им е по-трудно.
"Действащите в момента учебни програми са нови от няколко години. В образованието резките промени никога не са посрещани позитивно", коментира Евгения Костадинова.
По думите й новостите в учебните програми ще дадат възможност на учителите "да не са притиснати, да не броят уроците и да не казват - не ми достига време, защото имам 90 урока, а пък имам 84 часа за нови знания".
Олекотяват се и нови понятия, като се залага на по-практическата страна на знанието. Вместо наизустено понятие за куб, ще се изисква например ученикът да го разпознава, да може да прилага свойствата му и да да решава задачи, свързани с него. "По същия начин кратно, делител, диаграма".
Промяната на съотношението между часовете за усвояване на нови знания и часовете за упражнения върви в посока повече часове за упражнения, уточни Костадинова. "Целта е чрез програмата да се отвори повече възможност за упражнения и практическо прилагане", уточни тя.
Утвърдените учебници ще продължат да се използват. Актуализирани учебници ще бъдат създадени след изтичането на периода на използването на настоящите.
"По никакъв начин това няма да спъне обучението на учениците", увери Евгения Костадинова.