Днес се проведе традиционното национално външно оценяване в края на 4. клас по български език и литература. В него участваха 56 684 четвъртокласници от 1851 училища. Това представлява 95 % от четвъртокласниците и този процент е съизмерим с процента на участие в НВО по БЕЛ за миналата година - близо 93 %.

В рамките на един учебен час учениците решаваха тест, който включва диктовка, текст за четене и въпроси, свързани с разбирането на текста. Тестът съдържа общо 11 въпроса, като 4 от тях са с избираем отговор и 7 - с кратък свободен отговор.

Свободните отговори на учениците показват наличието на умения за разбиране на прочетен текст, за анализиране на постъпките на литературни герои, за изразяване и аргументиране на мнение в достъпна за възрастта форма. Въпросите, които проверяват тези умения, доближават формата на теста до идеите на международното изследване на грамотността PIRLS.

Националното външно оценяване в 4. клас се провежда ежегодно от учебната 2006/2007 година чрез тестове, които включват 20 броя въпроси с избираем отговор.
Този изпитен формат по БЕЛ се използва за първи път през настоящата учебна година и затова в началото на учебната година бяха публикувани примерни тестове, които да ориентират учители и родители за промяната.

Целта на провеждането на изпита е чрез него да се акцентира върху формирането на умения у учениците и изместване на акцента от репродукцията на готови знания към приложението им.

В резултат на проведените през предходните години външни оценявания в 4. клас са направени изводи за висока степен на постижимост на държавните образователни изисквания, но в същото време и за подценяване на въпроса за приложния характер на знанието.

Доближаването на изпитния тест до инструментите на международни изследвания съдейства за по-успешното адаптиране на образователната ни система към световните образователни тенденции и изисквания.

След приключване на изпитването по съответния учебен предмет училищната комисия оценява писмените работи на учениците по критериите и изискванията, определени от МОМН, и вписва броя точки върху писмената работа на ученика.Училищните комисии дават информация на учениците и родителите им за получените оценки на писмените работи и дори да приравнят резултатите в точки към оценка по шестобалната система на оценяване (по зададена от МОМН скала).

Приравняването на точките в цифрова оценка няма задължителен характер, но оценката може да бъдат вписана в дневника на класа като текуща.