Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила препоръка до МОН във всички училища да бъдат назначение психолози, които да откликват на множеството оплаквания на родители, че децата им имат трудности при справяне с електронното обучение.

Това важи най-много за децата от 1 до 4 клас, както и за тийнейджърите, които навлизат в пубертета и са стресирани. Това обясни омбудсманът пред медии на пресконференция, в която беше отчетена дейността на общините по справяне с въвеждане на безплатна детска градина по социален критерий, организирана от "Тръст социална алтернатива".

В края на мандата ГЕРБ решиха да регулират професията "психолог"

В края на мандата ГЕРБ решиха да регулират професията "психолог"

Нямало контрол върху упражняването на професията

Ковачева припомни, че миналия декември е организирала дискусия с родители, родителски организации и министъра на образованието заради онлайн обучението. Родители поставиха въпроса, че децата в 1 клас много трудно се адаптират, обучението да се чете и пише дистанционно не се случва, включително има учители, които не си включват камерата и децата гледат празен екран, обясни Ковачева. Тя смята, че онлайн обучението не е за деца, които са малки, тъй като при тях контактът с учителя е много важен.

В дистанционно обучение първокласниците не могат да изградят умения за учене, онлайн обучението не работи добре и би било удачно най-малките да са най-малко в онлайн среда, обясни Ковачева.

Да изграждаме критично мислене у децата, призова психолог

Да изграждаме критично мислене у децата, призова психолог

Опитът не се предава с лекции

Диана Ковачева смята, че онлайн обучението може да остави трайна следа, ако продължи дълго, защото се отразява върху грамотността.

Заради изолацията родителите споделяли, че децата са демотивирани, потиснати, агресивни, напрегнати. В предишното онлайн обучение последиците били от социална изолация, а в пубертета чувствителността е повишена, поясни още Ковачева.

По време на кампания "Синьо лято" това лято много родители се възползвали от безплатната психологична помощ за учениците си, посочи омбудсманът.

В тази връзка тя е изпратила преди две седмици препоръка до МОН за активизиране на ролята на психолозите, които да работят с децата проактивно дори при онлайн обучение и да се намира начин психолозите да търсят децата за ранно установяване на проблеми, а не едва след като те бъдат задълбочени.

Повечето училища имат училищни психолози, но в тези, които няма, никой не работи с децата, анализира Ковачева.

Препоръката е да се осигури възможност всяко училище да ползва услугите на детски психолог, който да работи върху демотивацията и стреса. Важно е да се осигури онлайн психологична помощ за деца, когато се окаже, че са в дистанционно обучение. При липсата на психолози важно е да се обучат учителите в часа на класния да провеждат разговори с децата, за да може да се подава сигнал по-рано, смята тя.

Все още се очаква отговор на министъра на образованието.