Целта на нашето разследване бе да разкрием причините за конфликтите сред децата в училищна възраст, вида на тези конфликти и причините за тях.

Това обяви на днешната среща, свързана с обявяването на резултатите от провелото се от 15 ноември до 10 декември 2006 г. изследване, председателят на управителния съвет на Дружеството на психолозите в България Пламен Димитров.

Той уточни, че в рамките на един месец са били сондирани мнения в 25 училища от столицата в 40 класа.

Анкетирани са били 651 ученици от 4-и до 12-и клас.

„Данните, които получихме, ще ни позволят да отговорим на много от въпросите, които нашето общество си поставя във връзка с насилието в българските училища и начините за справяне от страна на обществото", уточни Пламен Димитров.
Той допълни, че ценното на това проучване е, че то е сравнимо с резултати от друго идентично изследване, проведено през 1988 г. от тогавашния полулегален клуб на училищните психолози.

От изследването става ясно, че агресивността и конфликтността в ученическа възраст не се е променила, но е спаднала възрастовата граница на децата, включени в конфликти.

Така например 76. 5% от децата от 4-и до 7-и клас влизат в конфликт помежду си, докато при горния курс - в 8-и и 11-и клас, 52.1% от децата са в конфликтни отношения с възрастните.

Учениците от горния курс пък влизат в конфликт на първо място с учители, със съученици, родители, непознати и познати.

Конфликтните ситуации се дължат най-често на борба за физическо и психическо надмощие над съучениците и в много редки случаи за отстояването на някакви ценности или възгледи.

Много често основна причина за конфликтите е общата атмосфера в семейството, в училището, уточни Димитров.
Президентът на агенция "Еврика" Иван Илов уточни, че има няколко начина за излизане от конфликтната ситуация.
Единият от начините е отказ от влизане в конфликт или саморазправа.
Другият начин е избягването и недопускането на такава конфликтна ситуация, преговорите или директната конфронтация, водеща до физическо и психическо надмощие на един от индивидите, въвлечен в конфликта.

Известният психолог Христо Монов уточни, че много често причините за насилието в училище се дължат на липсата на изградени ценности.

„Тогава започва да действа закона на джунглата и тогава именно борбата за надмощие се разразява".
Пламен Димитров уточни, че от януари 2007 г. влиза в сила единен национален регистър на българските психолози.

На срещата бяха връчени две награди - на Петър Петров, студент от Югозападния университет "Св. Неофит Рилски" за най-перспективен студент по психология и на ТВ 7 за отразяването на работата на български психолози.