Двама министри заедно в подкрепа на професионалните училища. 144 български школа ще станат по-модерни с подкрепата на евросредствата. Просветният министър Красимир Вълчев и на регионалното развитие Николай Нанков представиха проект за подкрепа на 102 гимназии под опеката на МОН и 42 общински учебно заведения.
624 милиона лева има за периода 2014-2020 по програмата за регионите в растеж. От тях не малка част отиват за нова модерна учебна среда. Сега ще се инвестира усилено в професионалните гимназии. 74 общини ще могат да усвоят тези пари.
МОН, МК, ММС ще разполагат с тези средства за проекти по модернизиране на българските школа. Ще се създаде здравословна учебна среда за подрастващите, стана ясно от думите на Нанков. Вече има подписани договори със 17 общини. В ход са още 16 проекта за ремонт на училища и детски градини. 14 милиона лева ще получи културното ведомство за училищата по изкуства. Имаме 16 пъти по-голям ресурс спрямо 2007-2013, доволен е строителният министър.
Още от следващата година ще стартират строително-ремонтните дейности, очаква Нанков. По специална методика са оценени школата, които ще получат европари. Училищата са оценени спрямо обществената възвращаемост, обясни и ресорният министър Красимир Вълчев. По този начин парите щели да отиват при повече ученици, според него.
Ще се ремонтират учебни корпуси, общежитията към гимназиите, лабораториите, кабинетите. Ще се подмени Ел и ВиК инсталациите. Ще се инвестира в спортна инфраструктура. Някои от училищата ще получат нови физкултурни салони, други ще ремонтират действащите спортни обекти. Над 200 оферти трябва да се оценят.
Договорите за инженеринг трябва да бъдат сключени в първата половина на следващата година. Ремонтите пък трябва да приключат в периода май-септември, стана ясно още от думите на министър Вълчев. Рискове има, има и липса на административен капацитет, така той отговори на въпроса дали ведомството ще се справи с проектите.
Министърът на образованието Красимир Вълчев е доволен от междуинституционалния механизъм за връщане на децата в училище. Той високо оценява работата по механизма. Очевидно това е подходът, сподели Вълчев. Трябва да се работи съвместно, активно, допълни министърът.
По-ефективна работа на информационната система очаква той. Над 17 000 деца са записани тази годни, за разлика от миналата. Все пак министърът призна, че този резултат не е само заради мярката. Работата по механизма продължава, подчерта Вълчев.
Всяка година имаме отпадане спрямо предходната, отчете той. Отпадането на децата от училище било по-изявено в уязвимите групи и сред малцинствата. За част от децата има културни задръжки да учат в друго населено място, каза министър Вълчев. Някои деца се чувствали длъжни да са по-добре обути и облечени в училище, но нямали средства.