Правителството удължи с три години срока за създаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата. Чрез нея се предвижда да се отпускат пари за повишаване на качеството на средното образование.

Изискването за внасяне на проект за методология е от 1 януари 2018 г., а крайният срок за приемането й е 30 юни 2021 г. Служебният екип на Министерството на образованието обаче е установил, че такава методология не е разработена. Има частичен опит за методология, който обхваща само образованието между IV и VII клас, а не цялата образователна система. Не са налични данните, необходими за утвърждаване на методологията, и няма процедура, по която те да се събират. Освен това не са отчетени коректно важни фактори, влияещи върху резултатите в училище, каквито са езикът, на който се говори в семейството, и образователното равнище на родителите. Не е направен и опит да се разработи оценка на качеството в детските градини.

Освен това Законът за предучилищното и училищното образование изисква методологията да вземе предвид оценката от инспектирането, проведено от Националния инспекторат по образованието във всички детски градини и училища.

От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени 333 образователни институции от общо 4151. От МС посочват, че данните показват, че при сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Според кабинета са необходими промени във функциите и капацитета на инспектората, което може да доведе до изменение в ЗПУО.

От правителството посочват, че отлагането на методологията с три години ще позволи да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да стане по правилния начин.