Студентите от отборите на Софийския университет, Нов Български Университет и УНСС се включиха в правописния маратон, организиран за седма поредна година от образователен център "Академика" БГ. Инициативата има за цел да стимулира правилното писане.

В рамките на половин час студентите от трите отбора демонстрираха уменията си по правопис, граматика и пунктуация и доказаха пред медиите, че младите хора познават правописните правила и имат умения да си служат правилно с езика.

Студентите бяха подготвили и различни казуси за колегите си от другите отбори.
Спорна задача, която затрудни отбора от бъдещи журналисти на УНСС, се оказа правилното изписване на съществителните кремсупа - слято, крем карамел - отделно и крем пита, отново разделно. Казусът подготви отбора на НБУ, в който участваха студенти от различни специалности.

Те подготвиха и още един сложен казус за колегите си със специалност българска филология от Софийски университет, а именно изписването на предмета реторика с "е" или с "и", за което правилното определение е дублетна форма.

По време на правописния маратон студентите отговаряха на пет задачи. Във всяка, от които имаше уловка.

Най-подценени се оказаха въпросите, свързани с пунктуационните правила и правилното поставяне на запетаите в българския език. Трудни бяха и задачите за определяне на думите от едно синонимно гнездо. Все пак участниците в състезанието се представиха отлично.

Всички получиха предметни награди - книги и билети за театър.

Евелина Гечева, управител на образователния портал "Академика"БГ, който е основен организатор на инициативата, призна, че има проблем с правилното писане, съдейки от международните класации и резултатите, които имат българските ученици.

"Нашата оценка е, че децата имат интерес, студентите също, възрастните хора също много се интересуват от това, кое как се пише. Ниските оценки, които получаваме от всякакви международни класации, са оценки за нашата образователна система, а не на децата ни. Целта на нашата кампания е да покажем, че българските деца и българските младежи не са най-неграмотните, не са глупави, не са второ качество европейци."

Сред основните проблеми на образователната система, които Гечева изтъкна, е малкият брой часове по български език в училище.

"Когато дойде време за матура, изпитваме децата за граматическите правила, а междувременно от 8-ми до 12-ти клас, граматика почти не се учи. Тоест ние ги изпитваме доста подло", призна Гечева.

Отборите на студентите бяха придружавани и от преподавателите си, които от своя страна изтъкнаха основните грешки на медиите. Според преподавателите от НБУ основна грешка на медиите е писането заради самото писане, което не носи на читателя никаква информация, напротив може да се счита за информационен шум.

Младежите апелираха медиите да си припомнят за една от основните си функции, а именно възпитателната и образователната.