Националното представителство на студентските съвети (НПСС) представи резултатите от проучване сред студентските съвети в цялата страна и студенти във връзка с подготвяни законови промени в системата на висшето образование.
Едно от основните им искания е въвеждането на възможност за самостоятелен избор на дисциплини от страна на обучаващия се, като избираемите предмети да бъдат минимум 30% от задължителните за един семестър.
Според студентите това ще даде възможност за конкуренция между еднакви дисциплини в различни висши учебни заведения.
От НПСС настояват и да бъдат по-силно застъпени студентските стажове за подобряване на връзката между висшите училища и бизнеса. Те предлагат и осигуряване на данъчни облекчения или частични държавни субсидии за фирми, които предлагат стажове на студенти или плащат обучение.
От НПСС искат и засилване на работата на кариерните центрове към университетите.
Студените посочиха още, че някои учебници, особено в областта на техническите науки и в някои от филологиите, са „от преди 100 години". Те настояват за осъвременяване и актуализация на изучавания учебен материал.
От студентските съвети искат и изграждане на електронни библиотеки, в които да бъдат достъпни най-малко 50% от използваните в обучението учебни материали. Сред исканията им е и издаването на европейското дипломно приложение да става автоматично и задължително, както и да е безплатно на английски и френски език.
Според проучването студентите и студентските съвети настояват и за спешно ремонтиране на общежитията към висшите училища. 20 милиона лева са отпуснати за ремонти на общежития през тази година. Тези пари обаче са крайно недостатъчни.
„Настанените студенти живеят в мизерия", изтъкнаха организаторите от НПСС и посочиха, че са изготвили списък на общежитията , които са в най-тежко състояние. Според тях повърхностните ремонти водят до по-големи загуби.
„Ако РИОКОЗ трябва да даде реална оценка на състоянието на студентските блокове, почти всички ще трябва да бъдат затворени", обясниха от НПСС.
Студентските представители посочиха, че има и блокове с по 4-ри входа, като всяка част от блока се стопанисва и управлява от различен университет, което води до недобър контрол върху собствеността.
Студентите поискаха и разделянето на стипендиите да бъде на социални и такива за успех. Стипендиите за успех да бъдат с цел стимулиране на по-добрите учебни резултати и мотивирането на повече студенти.
От НПСС обсъждат и варианта да предложат финансовото управление да се раздели от академичното ръководство.
waspen
на 28.03.2010 в 20:45:56 #12На този сайт http://sas-leonardo.eu всеки преподавател може да тества методите си на работа и да ги сравни с тези на други свои колеги
BatGandib
на 23.03.2010 в 15:41:21 #11Студените посочиха още, че някои учебници, особено в областта на техническите науки и в някои от филологиите, са „от преди 100 години". Те настояват за осъвременяване и актуализация на изучавания учебен материал. ==================================== Да, има остарели не6та,но има и които на 100 години пак са верни.Особено в техниЧеските науки трудно може да се каже това не ме интересува и за мен е тъпо и трябва да се изхвърли. Наскоро един бив6 колега се оплаква6е, Че студентите му не искали да уЧат С, за6тото било трудно, а и веЧе никой не го използвал за6тото имало Java, а той преподава микропроцесорна техника.....
Pie Jesu
на 23.03.2010 в 15:02:01 #10Аз имам две дипломи от университети в чужбина и ме каниха да преподавам в Софийския. Причината, поради която отказах е именно праисторическите методи на работа. Всичко, което видях си седеше така от времето, когато аз кандидатствах. Определено много от исканията са реални и трябва да се изпълнят, но за да стане това ще има един дълъг буферен период от поне 5 години, в които трябва да се работи...не знам има ли кой да работи, обаче!
Паганини
на 23.03.2010 в 14:52:28 #9Ако перподавателите бяха с минимум 10години трудов стаж, от практиката, студентите щяха да бъдат по-добре подготвени. До сега на "нашите хора" се пишеха нереално високи оценки и те ставаха, и продължават да стават преподаватели. Отдавна, преди повече от 10 години, кикой от практиката няма да даде, в цялост и подробност, знанията си на завършилите висше учебно заведение. Тънкостите се казват само на много близки хора и така ще бъде, за в бъдеще. А в студенсти общежития и столове кражбите са в огромни размери от дълги години, вандализма също! Преподавателите и контролиращите у нас, никога не са работили на практика, в голямата си част, по материята която преподават, или контролират
каНак
на 23.03.2010 в 14:20:56 #8Кофин, не си в час, осъзнаваш ли го? Първо, студентите както и преподвателите са пълноценна част от мат'риала, преподавателите да не падат от друга планета случайно, или са завършили всички по чужбина..?! Второ, има и други освен теб, които са били студенти и знаем какви са преподавателите в БГ...така че тези на нЕкой друг ги пробутвай, дето кракът не му е стъпвал в БГ университет...И трето, ти май не си си показвал носа навън, ай недей се мъчи да откриваш топлата вода, че само ще доразкаляш терена, огледай се малко па виж кой как си е направил образованието и тогава се мъчи да мислиш...
rational
на 23.03.2010 в 14:18:59 #7Идете в студентски град и ще видите какво всъщност искат студентите...
кофин
на 23.03.2010 в 14:05:57 #6Los Angeles 90034, Такива като теб са изключение, вярно повечето от българските студенти ходят да учат щото 4 години - купон и да вземат една диплома която реално при подобно обучение не им върши никаква работа и после се оплакват че били безработни. Но пък е вярно че има и съвестни студенти - малко са, но пък ги има (и слава богу) щото ако не беше така до сега да сме закрили държавата. Точно това ми е основната мисъл - университетите трябва да отсяват точно такива студенти от общата маса и точно те да получат дипломи за вишисти които да имат стойност. Както писах - приемаш 2000 остават 20 - наистина кадърни специалисти които всяка фирма с радост би назначила на работа, а не после шефовете да си скубят косите като мен
Los Angeles 90034
на 23.03.2010 в 13:34:18 #5кофин | 23.03.2010 13:09 Студентите искали "самостоятелен избор на дисциплини от страна на обучаващия се, като избираемите предмети да бъдат минимум 30% от задължителните за един семестър" Ох, милите ми те, защо искате подобни промени бе "сладури"- щото повечето от вас не могат да изкарат и една тройка на задължителните дисциплини и искате да са избираеми че да се запишете само на по-леките. ---------------------- Броя на задължителните и избираемите не се променя. Ако им бъде позволено да избират предмети те най-вероятно биха избрали тези които наистина ги интересуват вместо да учат глупости които са неизползваеми като завършат образованието си. Аз като бях в колеж избрах само предмети които наистина имат връзка със специалността ми, а можех спокойно да избера някои по-лесни предмети но които нямат нищо общо с това от което се интересувах. Так или иначе задължителните са тези които имат най-голяма тежест.
Los Angeles 90034
на 23.03.2010 в 13:23:10 #4Едно от основните им искания е въвеждането на възможност за самостоятелен избор на дисциплини от страна на обучаващия се -------------------------- Така е във всички университети в развитите държави - така би трябвало и да е и у нас.
кофин
на 23.03.2010 в 13:09:08 #3Студентите искали "самостоятелен избор на дисциплини от страна на обучаващия се, като избираемите предмети да бъдат минимум 30% от задължителните за един семестър" Ох, милите ми те, защо искате подобни промени бе "сладури"- щото повечето от вас не могат да изкарат и една тройка на задължителните дисциплини и искате да са избираеми че да се запишете само на по-леките. На студентите трябва да им стане ясно едно. Оснавната промяна в закона трябва да бъде премахване на задължителната учебна заетост на преподавателите във висшето образование. Всеки преповадател си води съответния курс независимо от това колко броя студенти има в него. За момента положението в университетите е отчайващо. На един професор или асистент се назначава (остава на работа) само ако има определен брой часове (студенти) така че заплатата му реално си зависи от това- резултата: дори и магаре да вържеш пред университ и то ще вземе диплома за висше (най - лошото е че точно подобни магарета ни управляват - справка - народното събрание ). После студентите се оплаквали от лошо ниво на образованието - ами плаща се за количество, не за качество Университетите бълвали безработни - и още как. Бях чул навремето от един студент следната реплика: "Аз си плащам пък тоя ще ме къса" Бил съм преподавател в университет - основната причина нивото в България да е ниско е точно в студентите а не в преподавателите. Просто "човешкия материал" е ужасно лош и професорите се принуждават допълнително да опростяват и да снижават нивото, в место точно обратното за да могат студентите да го разберат иначе трябва да ги скъсат и те да прекъснат, обаче заплатата на професора му зависи от броя на студентите Имаше навремето един виц "Даваме дипломи на платежоспособни малоумници та после същите да ви станат началници" Българските студенти трябва да разберат една простичка истина: висшето образование е елитно, и не всеки може да го получи. В нормалните държави премат 2000 излизат 20, в България - приемаме 2000 излизат 4000 За да искате ниво - просто една част от вас трябва да престанат да бъдат студенти. Иначе как да ви разбере човек: ставате студенти и се почва - купони, гаджета, дискотеки - изпитите едвам с 3. До тук добре, обаче завършвате и какво искате да си намерите още на втората седмица работа и то с четирицифрена заплата. Е, не става или по лошо - ще си намерите работа та после работодатели като мен да се чудят от къде им е дошло туй чудо.
rumen221s
на 23.03.2010 в 13:06:47 #2Приятели, - Помните ли поговорката..."И най-умния си е малко прост", а аз ще добавя... А "най-учените" доста повече...!!! Какво значи в единния процес на Образоването, да има закони за началното, средното и висшето образование... Ха-ха-ха...!!! Това е все едно футболен мач в първото полувреме да се играе с едни правила, второто с други, а третото с трети... Точно така се играе днес мача наречен "Образоване"...
lalleen
на 23.03.2010 в 12:47:31 #1Доста искания и са горе-долу основателн, но ако се изпълнят би трябвало да не може всеки, който иска диплома за декорация, да я взема толкова лесно. Сега се оказва , че абсолютно всеки може да завърши каквото си пожелае, независимо дали изобщо стъпва в университета и човек с никакви интелектуални или образователни качества има същата диплома като някой, който се интересува и желае да се развива в специалността си. Да не говорим, че безплатният превод на дипломата говори само за желанието да отидем веднага някоя друга държава и да не се върнем повече