На пазара на труда липсват техници и монтажници. Те са част от средните кадри, за които Министерство на образованието и науката отчитат недостиг.
Това заяви Мария Тодорова, директор на дирекция "Професионално образование и обучение" в просветното ведомство при откриването на проект за идентифициране нуждите на трудовия пазар у нас.

Първата среща по повод началото на проекта бе на тема: "Системи за управление на прогнозирането на умения в съответствие с нуждите на пазара на труда в ЕС: Оценка за България".

До 5 г. няма да има асансьорни техници, предупреждават от бранша

До 5 г. няма да има асансьорни техници, предупреждават от бранша

Асансьорите, произведени преди 1980-а г. трябва да бъдат подменени

Тодорова обясни, че проектът ще бъде реализиран с Европейската агенция за професионално образование и обучение (CEDEFOP) със седалище в Солун, Гърция.

"Проектът е насочен към това да видим какви са потребностите на пазара на труда от умения в професионалното образование", обясни Тодорова. Предвижда се планиране на съвместни стъпки за по-адекватен отговор на нуждите на бизнеса.

Тодорова бе категорична, че бизнесът непрекъснато повдига този въпрос. Затова били необходими мерки, както в сферата на началното професионално образование това, което се случва в училищата, така и в професионалното обучение на възрастни.

Тодорова изрази увереност, че този проект ще помогне в практиката. Подобна била ситуацията и във висшето образование. "Липсват преди всичко средни специалисти", установи Тодорова и даде пример с необходимостта, както от асансьорни техници, така и от средни кадри в сферата на компютърните технологии.

Чужденците ще могат да участват на нашия пазар на труда докато си чакат статута

Чужденците ще могат да участват на нашия пазар на труда докато си чакат статута

Еврофондовете са за българите, призова Ревизоро

По думите й тепърва ще се правят проучвания за нуждите на пазара на труда. "Една от целите на този проект е да постигнем пълна картина, за това каква е ситуацията в страната и по сектори и по райони и след това да решим как да подпомогнем и училищата и активните мерки на пазара на труда", уточни Тодорова.

Според нея, за да станат привлекателни професионалните направления в училище, е необходим по-качествен продукт, който има добра реализация. "В момента, в който и родители и учители видят, че има по-добра реализация на професионалното образование и обучение, то ще стане атрактивно", категорична бе тя.

От своя страна Мария Гайдарова, заместник-министър на образованието и науката, която откри срещата, отбеляза като напредък политиките, свързани с въвеждането на дуалното обучение, кариерното ориентиране, социалните мерки за подкрепа на талантливите деца и на тези в риск от отпадане.

По думите й много от тези мерки са подкрепени от Европейския социален фонд. Тя открои нуждата от развитието на по-систематичен и структурен подход за събиране на данни за нуждите на пазара на труда.