Математиката е най-трудният предмет за учениците от V до X клас. По-малките определят като сложни също историята и географията, а по-големите - физиката и химията. Това показват резултатите от електронна анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването доброволно и анонимно са участвали 5200 деца, съобщиха от образователното ведомство. 2184 от анкетираните ученици са достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата, а 3016 са се включили в проучването благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.

Учениците са оценили степента на трудност за научаване на материалите отделните предмети, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата му приложимост и метода на преподаване.

МОН доволно от новите умения на младежите, но пазарът на труда не ги използвал

МОН доволно от новите умения на младежите, но пазарът на труда не ги използвал

Проучване на ОИСР ни поставя в първите 20%

Най-смислена за петокласниците и шестокласниците е дисциплината "Човекът и природата". За най-сложна приемат математиката. Смятат, че тя развива мисленето, не са убедени, че ще им е полезна в живота. Трудно приемат прехода разделянето на "Човекът и обществото" към двата отделни учебни предмета "География" и "История", което според МОН говори за необходимост от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове.

Подобен проблем има в VII клас при разделянето на "Човекът и природата" на "Химия" и "Физика".

От образователното министерство смятат, че инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи могат да помогнат за преодоляване на тези трудности.

Голяма част от гимназистите (VIII-X клас) не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те считат за важни и полезни географията и чуждите езици. Младежите с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Денков: Децата много често не разбират защо учат едно или друго нещо

Денков: Децата много често не разбират защо учат едно или друго нещо

Няма достатъчно време за усвояване на уменията, които помагат за реализиране в живота

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде представян чрез практически примери и реални житейски ситуации. Нужно им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят материала по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Също като по-малките обаче и те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като български език и литература и математика. Почти всички отчитат, че са необходими повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас, като се проучват мненията на учители, ученици и родители.