"В следващите 10 години това, което знаем и имаме голяма доза увереност е, че ще ни трябват технически кадри и инженери. След 10 години ще имаме още по-голяма нужда от специалисти в областта на информационните технологии".

Така просветният министър Красимир Вълчев отговори на въпрос за това какво се прави, за да се засили връзката между образование и бизнес, за да бъдат намерени точните кадри.

Вълчев отбеляза, че са предприети мерки за преструктуриране на приема в училищата. В професионалните паралелки ще бъдат преструктурирани профили и професии, несвързани с математика, техника и природни науки, към такива свързани с тях.

В последните 2 години МОН успява с 4% да преструктурира приема, дават се допълнителни стипендии на ученици, допълнително се финансират гимназиите. През настоящата година 60% от дейностите в училище са в областта на математиката и природните науки, отчете просветният министър.

"Много е трудно кажем точно от какво ще имаме нужда, тъй като днешните деца ще сменят професиите и ще бъдат активни в следващите 40-50 години", подчерта той.

По думите му колкото повече деца са подготвени в областта на дигиталната креативност, толкова по-развита страна ще бъдем. Според Вълчев има резултати и повишаващ се брой ученици, които учат "Информационни технологии".

"С над 30% повишихме приема за последните 3 години в двете професионални направления във висшето образование - "Информатика" и "Компютърни науки и компютърни системи", похвали се Вълчев. По думите му между 10-15% е повишен приемът на деца в училища с компютърно образование.

Вълчев изтъкна, че се използват съществуващите структури и научни организации като НИМХ и БАН, така че те да бъдат полезни на системата на образованието. Всички области на науката са отворени за взаимодействие с образованието, но такова взаимодействие трябва да има в училищата по линия на дейности по интереси, извеждането на децата от училище с цел разширяване на образователната им среда и др., каза още образователният министър.

Той настоя да се разширява образователната среда и достъпът до различи видове специалисти от практиката на учениците. "Светът става все по-отворен и образователната среда на учениците трябва да бъде по-широка и да имат възможност да се докоснат до повече специалисти", каза още Вълчев.