Учениците трябва да знаят за лагерите в Белене и "Куциян", в които са изпращани невинни хора.

Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева в отговор на въпрос на народните представители от ПГ на БСП Марияна Бояджиева и Таско Ерменков относно инициатива „Запознай младите с комунизма“.

Марияна Бояджиева обясни, формулирайки въпроса си, че на 30 март тази година на сайта на Министерството на образованието и науката се е появила новина, че зам.-министър Диян Стаматов е участвал в открит урок за тоталитаризма в България, в който ученици са изнесли презентация за лагерите „Белене” и „Куциян”.

Тя допълни, че учениците са изгледали филма „България – забранена истина”. Бояджиева уточни, че в съобщението, публикувано на сайта, са цитирани и думите на зам.-министъра, че учениците трябва да знаят за нещата, които са се случили от различни гледни точки, представени от учители, историци и медии, за да може никога да не позволят подобни неща да се случат отново. „Това е възглед, който ние споделяме”, категорична е тя.

По думите на Кунева на проведения на 30 март по инициатива на ученици и родители открит урок по история и цивилизация ученичка е изнесла презентация за престъпленията на тоталитарния режим и е бил прожектиран филм, в който се разказва и за трудовите лагери Белене и "Куциян". Заместник-министър Стаматов е бил поканен от ученици от 22 СОУ „Георги С. Раковски“ да присъства на открития урок.

Кунева отговори със „Засега не” на питането дали се предвижда участие на Политическия кабинет на МОН в инициативите на „Запознай младите с комунизма“ по каквито и да е теми.

Тя изтъкна, че социалистите споделят възгледа, че учениците трябва да са запознати с престъпленията на тоталитарните режими, за да не позволят подобни да се случват отново.

Смятам, посочи Кунева, че това важи за всички тоталитарни режими – националсоциалистически, фашистки или комунистически, заяви тя и допълни, че това е логиката на тяхното изучаване в средното образование в България.

Конкретната инициатива „Запознай младите с комунизма“, по думите на вицепремиера и просветен министър, е изцяло в духа на новите интерактивни методи на преподаване и отразява философията, включително и на новия Закон за предучилищното и училищното образование за повече свобода както на учителите, така и на учениците.

Що се отнася до теми като „Индустриалното и социално развитие на България през периода 1944-1989 г.“ и „Развитие на атомната енергетика“ министър Кунева увери депутатите, че в учебното съдържание по история и цивилизация периодът 1944-1989 г. е отразен както в седми, така и в десети клас и засяга посочените теми.

Социалистът Таско Ерменков използва повдигнатата тема, за да изтъкне, че “дълго ще мечтаем да стигнем показателите на социалистическа България”.

По думите му, след 1954 г. в България няма терор и репресии, както и в България комунизъм никога не е имало.

Според него инициативата „Запознай младите с комунизма” не случайно е написана така, защото ако е била правилно написана - „Запознай младите със социализма” – тогава е трябвало да излезе истината, че промишлената продукция на България от 1939-та до 1989-та година е нараснала 104 пъти, селското стопанство – 263%, реалните доходи на населението със 600%, обществените фондове за потребление със 787%, БВП с 26%, националния доход с 16%. Безработица и неграмотни практически няма. Безплатно и достъпно здравеопазване. Основните производствени фондове са оценени на 134 млрд. долара през 1990 г. 98% от тях са създадени в периода след 45-та година.

Малко по-късно Кунева отрече, че българското образование се политизира, цитирайки новия Закон за предучилищното и училищното образование, в който е посочено: „В системата на предучилищното и училищното образование не се допуска налагането на идеологически и/или религиозни доктрини“.

В отговор на въпрос от народните представители Валери Жаблянов и Стоян Мирчев от БСП тя добави, че това съвсем не означава да лишаваме учениците от необходимата им политическа и правна грамотност.

По думите й Европейската референтна рамка за  ключовите компетентности обезпечава индивидите за пълноценно участие в гражданския живот на основата на познанията за обществените и политическите концепции и структури. Идеята на провежданата от МОН образователна политика е училището да подготвя децата за активно и отговорно гражданско участие в обществените процеси, подчерта Кунева.

Стоян Мирчев на свой ред подчерта, че е поет ангажимент да се изгради концепция за знанието, която трябва да се съдържа в учебниците по история, както и кои български историци могат да участват в писането на учебници.

„Това вече малко ми напомня на фашизма, когато определяме кой какво ще пише. Нарушава се законът, защото нито една политическа партия и идеология не може да бъде обявявана или утвърждавана за държавна. А вие се опитвате да утвърдите вашата”, коментира още той.