Преподавателският персонал в страната намалява. Това сочи одит на Сметната палата на икономическите ефекти от оптимизирането на училищната мрежа за периода от 1 януари 2012 г. до 31 декември 2014 година.

Учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост в общообразователните училища от 54 454 през 2007/2008 учебна година намаляват до 45 093 през 2013/2014 учебна година. Намалението е със 17 на сто, става ясно от одита. От Сметната палата поясняват, че в броя не са включени възпитатели.

Делът на преподавателите над 60-годишна възраст нараства спрямо общия брой преподаватели в страната за периода от 2007/2008 учебна година до 2014/2015 учебна година.

Относителният дял на преподаватели над 50-годишна възраст се увеличава. Преподавателите във възрастовия диапазон от 30 до 49-годишна възраст намаляват.

Одитът е установил, че делът на преподавателите под 25-годишна възраст е трайно нисък – под 1 на сто.

Установено е, че се увеличава относителният дял на ученици, които прекратяват обучението си в страната поради заминаване в чужбина. Техният брой е средно 26 % от общо напусналите за периода. През 2007-2008 г. броят им е бил 19,7 на сто, а през 2013-2014 г. достигнал 34,3 %.

Най-много са учениците, които са напуснали училище по семейни причини. Те са почти половината от общо напусналите образователната система.

Средно 18 на сто са напуснали поради нежелание да продължат образованието си. Има тенденция за намаление на напусналите поради тази причина - от 24 на сто през 2007/2008 учебна година, нежелаещите да учат намаляват до 14 на сто през 2013/2014 учебна година.

От Сметната палата отбелязват, че рисковите фактори за преждевременно напускане на училище са различни. Те са ги обобщили в няколко групи: икономически – безработицата и икономическата миграция, социални - родителска незаинтересованост, неграмотност на родителите с негативно отношение към образованието, образователни, етнокултурни, здравни, институционални.

Установено е, че най-честити причини, заради които учениците отпадат от училище, са икономическата емиграция на родителите в чужбина, нисък стандарт на живот в някои семейства, ранно встъпване в брак, натрупване на голям брой неизвинени отсъствия, невключване в системата за предучилищно възпитание и подготовка и други.

През одитирания период са ремонтирани 71 училища на стойност 5 456 969 лева. В 33 училища е подобрено материално-техническото оборудване на обща стойност 699 520 лева.