Резултатите от изследването PISA отново ни накараха да се замислим за качеството на българското образование. Кой е виновен за упадъка му? Остарелите учебници или слабите учители? Или пък материалната и духовна нищета?
Драмата в българското образование се задълбочава все повече. Международното проучване PISA за пореден път потвърди този факт. Появиха се множество и различни версии за причините, които пораждат трайна функционална неграмотност сред подрастващите българи и ги лишават от каквито и да е перспективи за житейска и професионална реализация. Вече на все по-висок глас се говори за "социална ножица и в образованието", за "масово възпроизвеждане на бедността".
Всъщност всеки българин всекидневно е засегнат или замесен по един или друг начин в проблематиката. За никого не е тайна съществуването на "паралелни учебни практики" или т.нар. частни уроци, нито пък формалността на външното оценяване, пропускането на важни образователни фокуси още от началното училище и "разкъсаните връзки" между ученик и учебник.
"Свързващото звено между ученика и учебника е учителят. Такава е логиката на учебния процес. Учителят е най-важната фигура в него. Той води, подкрепя, въвежда децата в света на знанието. Той трябва да ги мотивира, да ги научи как да учат и анализират, а не просто да ги накара да наизустяват факти", казва Йоана Томова, председател на Съвета на директорите на най-голямото издателство за учебници и учебна литература "Просвета". Тя привежда примери от холандско атестиране, направено през 2008-ма година. Резултатите от него показват, че комбинацията от добър учител и добър учебник води до отличен резултат, тази от добър учител и слаб учебник също води до добър резултат, комбинацията от слаб учител и слаб учебник води до катастрофален резултат, а тази от слаб учител и добър учебник - до слаб резултат. Затова и Йоана Томова е категорична, че най-важни са качествата на учителя, а не качествата на учебника.
Търсят се добрите учители
"Ние, разбира се, полагаме усилия да създадем максимално добри и резултатни учебници, защото така подкрепяме учителя и улесняваме ученика. Не винаги това е лесно. По някои предмети учебните програми са излишно натоварени с понятия и факти без никаква логическа връзка. Действащите в момента учебни програми са писани преди повече от 11 години и в тях не са застъпени базисни умения и ключови компетентности. Както е известно, учебниците трябва стриктно да следват учебните програми. Опитваме се да компенсираме недостатъците на учебните програми с разнообразни учебни помагала", обяснява Томова.
Факт е, че днес цялата образователна система се пропуква, въпреки някои отделни добри резултати. Блестящите представяния на наши млади математици и медалите им от световни състезания само ни подсещат за общото ниско ниво. "Подобни успехи се дължат на наличието на специализирани математически гимназии - нещо, което не се среща навсякъде", обяснява Пламен Паскалев, управител на специализираното издателство за учебници и помагала по математика "Архимед 2".
Според Паскалев, в тези специализирани гимназии има и добри, ентусиазирани преподаватели, които са особено важни за успехите на състезателите. "Трябва да се знае обаче, че математическите състезания са нещо като специализирана общност - дават се по-особени типове задачи. Трябва да си навлязъл там, да си на ясно какви са тенденциите и тогава да готвиш състезатели. Ние в това отношение имаме традиции. Съвсем отделен въпрос е ситуацията в масовото училище", изтъква той.
Според него в масовото училище първият проблем е, че няма никакъв контрол от страна на инспекторат и директори и поради това учителите правят каквото си искат, т.е. там няма реални изисквания за повишаване на квалификацията и следене на развитието. Вторият проблем на масовото училище, според Паскалев, е, че много от учителите са лошо подготвени и тотално демотивирани. "Педагогическият профил не е привлекателен и за тези специалности има малко кандидати. Учителските заплати са просто безобразно ниски", обяснява управителят на специализираното издателство "Архимед 2". Той обобщава ситуацията в масовото училище така: "Там хем учителите са слаби, хем никой не контролира."
Учениците - жертва на образованието
Йоана Томова поставя пръст в раната, назовавайки няколко от най-болезнените теми, които всекидневно обсъждаме. "Най-уязвими са децата, защото те са в центъра на цялата система, наречена средно образование. Те стават жертва на остарелите учебни програми и остарелите учебници (учебниците за гимназиалните класове са писани преди повече от 14 години и са най-стари в системата, а точно по тях учениците се готвят за зрелостните изпити), на недостатъчно квалифицирани учители, на цялата материална и духовна нищета в заобикалящата ги българска действителност, на липсата на адекватно оценяване", казва Томова.
Тя смята, че най-слабото звено е външното оценяване, защото резултатите се използват единствено за вписване на оценката в свидетелството на ученика и предопределят в голяма степен бъдещето му. Томова обръща сериозно внимание на абсурдния факт, че въпросните резултати от външното оценяване след четвърти, седми и единадесети клас до момента не са ползвани за публикуване на рейтинговата система на училищата, за огласяване на успешни учители и добри практики, за анализ на често правени грешки от учениците, за преработка на учебни програми и учебници с оглед на дефицитите. Категоричното ѝ мнение на дългогодишен издател и експерт е, че не е възможно да решим проблемите в средното образование без да поставим точната диагноза.
Олаф БГ
на 17.12.2013 в 17:07:20 #10Маре, няма такова нещо "роля на родителите" в учебен процес, който не е тяхна непосредствена отговорност. "Опитваме се да компенсираме недостатъците на учебните програми с разнообразни учебни помагала", обяснява Томова." - тази Томова ти говори за ИЗМАМА - продаваме дебел учебник, който детето не може да прочете,а послед го натоварваме с ОЩЕ СТО СТРАНИЦИ пособие (но не махаме учебника). И наказваме детето и родител, ако не усвоят тези страници.Ю В резултат разни екпсрти от МОН и нестачкуващи университетски преподаватели се нагушиха, а чантите станаха два пъти по-дебели. Стига с тая роля на родителите в преподаване на безобразно подбран материал. Родителят има други задачи. Да даде онова, което училището не е длъжно да даде (трети език, цигулка, филосовстване, пътуване, обич, нещо друго) Стига сте превръщали родителя в учител, който замазва глупостите на Томова. Тя пласира пособия, ти казваш, че родителя трябва да и помага!
Mapa
на 14.12.2013 в 05:12:36 #9Родителят е първият и най-добрият учител и трябва да участва в образованието на детето си.Не обвиняваайте учителите или учебниците за нещо, което не е тяхна вина. Много родители отидоха в чужбина, за да правят пари и оставиха децата си сами, без никакъв контрол. Какво очаквате да се случи с децата, които се се отглеждат сами и нямат уважние към възрастните. време е родителите да се върнат и да и да поемат отговорност за начина, по който децата им третират своите учители и училищна собственост. Парите не са всичко.
Mapa
на 14.12.2013 в 04:57:03 #8Да не забравяме и ролята на родителите.Много родители отидоха в чужбина, за да правят пари и оставиха децата си сами, без контрол. Не обвинявайте учителите или учебниците за нещо, което не е тяхна вина. Родителят е първият и най-добрият учител и трябва да участва в образованието на детето си.
tupan
на 13.12.2013 в 09:18:30 #7упадъка е в цялата държава...
сеирджия
на 13.12.2013 в 07:45:44 #6Няма страшно , вакуум в живота няма ! Когато се появи нуждата от нещо, то това нещо винаги се намира или създава... Когато в България се появи нуждата от млади, образовани хора, и образованието ще стане такова, каквото е нужно да бъде... Но не и сега ...
.
x-man
на 13.12.2013 в 06:16:57 #5@posredstven Точно така е. Заради това училището трябва да бъде място което да ни научи, какво е това да сме хора. Защо не трябва да сме егоисти и злобари. Защо познанието и колективната работа по един проблем са много по важни и ценни от парите. Децата трябва да се възпитат в училище и когато излязат, не да излизат с оценки, а да излязат и да могат гордо с вдигната глава да кажат: "Аз знам какво е да си човек." "Аз знам колко е ценен човешкият живот." И когато после срещнат уродливостите в България, не да бягат по чужбината, а да се съберат с приятелите си, с колегите си и да започнат една истинска борба срещу АНТИчовечноста в България. Защото когато знаеш какво е да си човек и защо човешкият живот е ценен, никога няма да се примириш с тези които се опитват да го унищожат.
x-man
на 13.12.2013 в 06:09:26 #4Остаряла концепция, остарели разбирания... забравете, след като дори автора на това нещо не разбира проблема. Учителя трябва изобщо да се махне от образователната система, такъв какъвто е в момента. А не да се опитваме да го превръщаме в основна фигура. Знанията трябва да са така представени, че учениците сами да могат да ги научават, без присъствието на допълнителен човек (посредник, учител и тн.). По скоро училището трябва да служи за възпитание и колективна работа, а не за безмислено дъвчене на неща, които утре ще са остарели. Чудите се как ще стане... ами продължавайте да се чудите. Но трябва изобщо да се промени начина, по който този проблем се атакува. Хората първо трябва да бъдат научени да мислят... не да запаметяват и възпроизвеждат информация. Учителя не трябва да преподава уроците, а да научи учениците сами да мислят. В днешно време е нужна креативност, а не машинално запаметяване и възпроизвеждане на знания. За машинално запаметяване и възпроизвеждане има Google.
posredstven
на 12.12.2013 в 23:49:33 #3нито учебниците нито учителите са виновни, а смяната на ценностната система на подрастващите когато човек иска да научи нещо той го научава и без училишата
radiat0r
на 12.12.2013 в 23:06:06 #2Слаби учители + слаба мотивация = ниски резултати, нищо изненадващо. А за българската редакция на DW един четвъртит
за постоянното плюене по България. Същите са като БХК.
Зъболекаръ
на 12.12.2013 в 21:47:01 #1Материала е лош бе DW, материала....