В едно училище в пловдивския квартал "Столипиново" вече е започната работа с парите, които са върнати обратно в училището от спрени социални помощи. Това заяви пред БНР заместник-министърът на образованието Деница Сачева. Нейните колеги са започнали работа по допълнителна подкрепа и по допълнително обучение по български език за децата.

Като подчерта, че учениците не са пари, които идват в училище, Сачева съобщи, че се предвиждат промени във финансирането на училищата и в начина на формиране на делегираните бюджети.

Екипите на МОН връщат над 3 хил. деца в училище
Обновена

Екипите на МОН връщат над 3 хил. деца в училище

Обходени са над 20 хил. адреса на деца и ученици, които са отпаднали

Предвиждат се промени в делегираните бюджети, които ще бъдат съобщени след началото на годината - за следващата календарна година. Делегираните бюджети няма да се формират единствено и само на база единствено на бройка на учениците. Ще има и много други компоненти в тях, включително работа с деца от уязвими, работа с деца в риск, с деца, за които се изисква допълнителна подкрепа и така нататък.

Както заплащането на учителите, така и бюджетите на училищата в бъдеще ще се формират въз основа на качеството на работата, а не въз основа на бройката на децата.

За съжаление много от децата, които в момента екипите търсят, се оказват в чужбина или не са на адресите, на които са посочени. Усилията ще са малко по-продължителни от очакваното, но със сигурност всички екипи са на терен, работят активно всеки ден и съм убедена, че усилията ще дадат своите добри резултати, обясни зам.-министърът.

По отношение на опасността децата, които сега са записани в клас, отново да спрат да посещават училище, Сачева коментира, че категорични гаранции, че това няма да се случи, не могат да бъдат дадени. Зам.-министърът обаче изтъкна, че работата на екипите със семействата ще продължава и в хода на учебната година и ще бъде проследено дали децата посещават училище, като ще се прилагат и допълнителни мерки:

Разбира се, такива категорични гаранции не можем да дадем, но ще бъдат положени всички усилия децата да останат класната стая, като за целта работата на екипа не трябва да се разглежда като еднократно посещение в дома на детето и след записването престава спира да работи с него - напротив.

Мерките, които се дават за всяко едно дете, са различни - посещение на социални услуги, работа със специалисти, допълнително изучаване на български език, така че със сигурност работата с едно дете на практика започва след убеждаването на неговите родители то да бъде записано обратно на училище.

И екипите ще трябва да дават регулярна информация за това какво се случва. Освен това дейността на тези екипи, разбира се, е насочена и към това децата да останат в класните стаи не само първите дни, а и въобще - до края на учебната година и след това.

Зам.-министър Сачева припомни, че има и санкции за родителите, които не изпращат децата си на училище - напр. глоби или спиране на социални помощи. Тя добави, че близо 3 милиона лева са преведени към учебните институции от спрени сoциални помощи на родители, чиито деца не са на училище.

Според Галина Евденова - началник на врачанското Управление на образованието, често причините за отпадането от образователната са социални. Най-често това е по социални причини. Не ги делим по различните видове етнос - и в българския, и в ромския етнос има семейства, които наистина изнемогват, но това е идеята сега с привличането и на другите институции, които ще подпомагат.

И ученици, които имат такива проблеми и по тази причина не посещават училище, ще получават в натура дрехи, учебници, книги, храна и така нататък, в зависимост от това, от какво имат нужда.