Беше изтеглен вариант 2 на теста, за който зрелостници коментираха че през последните дни е решаван в училищата като примерен тест.
Той включва 40 въпроса, от които 33 са с по четири фиксирани варианта на отговор. Останалите 7 въпроса изискват от зрелостниците да изпълнят конкретни задачи.
Изпитният тест беше изтеглен от общо 3 варианта в 7:45 ч. тази сутрин в Министерството на образованието и науката от репортерката на телевизия BBT Мария Пойразова. Вариант 2, който се падна, е маркиран със син цвят в тестовата книжка.
Зрелостниците разполагат с 4 часа за работа по изпитните задачи. За девойките и младежите със специални обучителни потребности (с нарушения в слуха, зрението, опорно-двигателния апарат) времето е 5 часа.
Министърът на образованието Даниел Вълчев, който присъства на тегленето на темата, уточни, че след 12:30 ч., когато се получи информация, че и последният изпитен лист е предаден, ключът с отговорите ще бъде качен на сайта на министерството.
На въпрос на журналисти дали е решавал теста, министър Вълчев отговори, че го е решавал и се е справил добре.
През тази година на матура по български език и литература се явяват 76 080 зрелостници.
vladoshokolado
на 01.06.2008 в 22:39:23 #44Sharky, какъв Кaраславов ве пич
кой е тоя 
kahn
на 01.06.2008 в 21:21:24 #43ми много ясничко
loveca
на 01.06.2008 в 21:16:55 #42"а не като в примерния вариянт" ВариЯнте, ти взе ли я матурата?
kahn
на 01.06.2008 в 21:11:22 #41Вълчев ,браво ве пич ,какви бяха тея матури ве ? Нещо много разбъркани ми се сториха ,а не като в примерния вариянт?
Danger
на 01.06.2008 в 21:10:38 #40Pie Jesu, не знам сега как е, но едно време съчинения, есета и т.н. след 7ми и 12ти клас, се проверяваха от 2ма учители и средното на двете оценки се приемаше за крайна. Затова и се получаваха тия оценки като 5,125 и т.н.
Pie Jesu
на 01.06.2008 в 20:45:54 #39Ще ви кажа къде е проблемът на тези матури...да има матури е задължително и то поне 3 за периода 1-12ти клас, но...и то огромно НО...не може да се дава есе, тема или каквото и да било с отворен отговор. Няма как да се оценят тези видове изпити по един и същи начин при положение че да кажем 300 различни учители ги проверяват. Някои имат едно виждане за критериите, други друго...единственият начин е тест, където всичко е черно на бяло. Слагат се 5 или 6 отговора и децата избират, така накрая се дава точна оценка. За да се избегне преписването различните изпити са с разбъркани въпроси...така правим в университетите в Холандия!
pepsi
на 01.06.2008 в 20:11:06 #38аз ще чакам матурите по математика, физика и инфрматика литературата никога не ми е била силната страна
Cristiano_Ronaldo
на 01.06.2008 в 20:03:57 #37някаде има ли скала за оценяване ?!
Danger
на 01.06.2008 в 19:18:42 #36Аз имам 61 от 70. Литературните въпроси направо ме убиха, никога не съм ги чел тези произведения

Sharky__
на 01.06.2008 в 17:31:29 #35Владошоколадо не е ли Караславов, бре хора?
Hirotama
на 01.06.2008 в 17:11:00 #34В сайта на МОН вече има въпросите и отговорите ;) може да ги видите. Даже го реших и имам 70 точки
vladoshokolado
на 01.06.2008 в 16:27:59 #33Странно е! много хора твърдят, че нивото на матурите е прекалено задълбочено, че едва ли не от МОН изискват набор от знания, който не е нужен. Ми аз до преди няколко часа бях на матура и мисля, че нивото дори беше мн ниско, "демек" въпросите бяха като за тъпанари (с изключение на 5-6 по сложни, подобни на цитирания в един от коментарите въпрос). Много хора се изказват по темата, но мисля, че обективна оценка можем да дадем само ние- учениците. Матурите са едно добро начинание. По- добре късно, от колкото никога
Хартурян
на 01.06.2008 в 15:57:28 #32И аз бях там, и аз участвах.... за матурата иде реч. Нивото на тестовата част беше ниско според мен, да речем, под средната трудност. Определено не става за заместване на кандидатстудентски тест по български в някои от университетите. Проблемът идва от там, че сега есето ще реже глави като единствена възможност да регулира и раздроби оценките. И още нещо, само на мен ли ми се струва така или министърът не беше казал нищо за това, че има различни критерии за оценка на есе и итерпретативно съчинение...и че има нещо като избор..? Защото навсякъде си пишеше само "аналитичен текст", в матурата просто пишеше да се коментира зададения въпрос в обем до 4-ри страници. Сега гледам различни критерии..? Интересно, никой от моите съученици не знаеше, че трябва да се направи някакъв избор и съответно да се следи за спазването на различните изисквания спрямо двата вида текст, а има такива различия...Намирисва ми на подло капанче, с което да режат глави при оценяването, особено като се има предвид лесната тестова част... Несправедливо според мен или недомислено!
Izi
на 01.06.2008 в 15:01:17 #31Дейнджър, един народ е такъв какъвто си е. Разбирам, че си много културен и образован. Аз мисля почти като тебе, но не може да се дават такива безумни и безмислени тестове на матури. Нали те отразяват общообразователното ниво. Всъщност нищо не отразяват. Това беше някакъв способ учителите да си повишат доходите тройно и нагоре - частни уроци. Как ще ги забранят не е ясно. Добре е да се знаят основни физични закони, елементарна математика, география, ИСТОРИЯ - особено българската и много други неща. И нека да ти кажа че много таксиметрови шофьори (които ти не знам защо спомена) са с много по-добри познания по гореизброените от много общински съветници и депутати например. Аз дадох примера от тестовете с огромно възмущение, защото извинявай ама това е нелепо. Тези неща да си ги учат филолозите. Какво е амбамбжман или както там беше? или елипсата, като метод на изразяване? нещо много важно, така ли? не ти ли се струва, че ако не си комплексарче със сексуални проблеми изучаването на подобен род дивотии ще те накара да намразиш предмета литература като цяло? и как по дяволите тези олюгофрени от МОН си позволяват да заявяват, че Родината е "тема-табу" за Вазов?
Danger
на 01.06.2008 в 14:33:18 #30Изи да ти кажа и аз така разсъждавах преди. Обаче сега, като гледам вече от гледната точка на по-възрастен, виждам, че е по-добре да се знаят такива неща, най-малкото от обща култура, дори да не ни трябват за по-нататък в живота. Много по-хубаво според мен е да се знаят математически формули и основни физични закони, отколкото да знаеш целия текс на песните по планета. А и важно е да се отделят мотивираните и умните от мързеливите и неможещите. Проблемът е, че в сегашният тип образование, мързеливите и неможещите повличат със субкултурата си, съставена от чалга, алкохол, лека дрога, секс и мутри, всички останали. Аз винаги съм искал от българите поне като няма да стане многоброен народ, поне да станем едно образовано и извисяващо се над останалите народи малцинство. Не може цял народ да се крепи на футболисти, певици, таксиметрови шофьори и мутри. Искам утрояване на заплатите на учителите + бонус ако техни ученици се представят с много добър успех на олимпиади, международни състезания и матури. Да им служи за мотивация. И пълна забрана на частните уроци, като се отнемат правата на учителят да преподава повече до краят на живота си, ако го направи. Сигурен съм, че един министър на образованието може да направи много повече от това, което прави Вълчев в момента (без въобще да споменавам предшествениците му, защото те бяха още по-голяма трагедия). Това е моето мнение.
ЦДНА
на 01.06.2008 в 14:26:56 #29На втората снимка на Вълчев му се вижда много очевадно "пакета". Не че ми пречи или възбужда, ама е застанал като щатски клошар с тия дънки. Все пак това е министър. "Who the hell is that guy?"
Izi
на 01.06.2008 в 14:05:01 #28и аз не помня, а и на кой му трябва да помни?!
leica
на 01.06.2008 в 13:49:49 #27Смейте се вие, ама един виден столичен "литератор" заяви, че презентира промоция....
Danger
на 01.06.2008 в 13:45:22 #26МИЛА РОДИНО : А) и В)
МИЛА РОДИНО
на 01.06.2008 в 13:44:24 #25Кой взе парите от детските лагери за милиони евро:А)министъро на образованието Б)Даниелчо Вълчев В)мин Вълчев и брат му
може в теста да има повече от два верни отговора 