Образователното министерство да задължи големите общини да организират общински електронен прием на първокласниците, искат от синдикат "Образование".

Новите критерии за прием на първокласници почти не се различават от миналогодишните. Те са дискриминационни за децата в подготвителните групи в настоящите училища, за които не е гарантирано продължаване в същото училище, пише в становище от браншовата организация.

За учениците в първи клас не може да се говори за кариерно ориентиране или елитарност, а става дума за равен шанс на всички.

Месеци преди началото на учебната година - още през юли 2016 г., от синдикат "Образование" предложиха, а от МОН приеха да организират централизиран прием на учениците в първи клас. Той е заложен в новия образователен закон, пише в писмо до медиите от синдикат "Образование".

Общинските образователните служби не посмяха да поемат отговорност за приема и наредиха на училищните директори как да структурират този процес, обобщават от синдиката.

37 630 семейства получили помощ за първокласниците си

37 630 семейства получили помощ за първокласниците си

Помощта е еднократна и в размер на 250 лева

Най-важният признак за избор на училище навсякъде по света е по местоживеене на детето. Напористи родители заобикалят това условие чрез временна регистрация на подходящ адрес, защото няма изискване за уседналост и детето им попада в класацията. За съжаление, в момента системата е настроена не за улеснение и в интерес на първокласника, а да задоволи безкрайните амбиции на родителите, смятат от учителския синдикат.

Тук вече е мястото на Община София, която заедно с МОН трябва до година да санира и модернизира всички училища. Но нека уточним, че само модерната база не прави едно училище "елитно". Всички училища трябва да станат модерни, но малко биха могли да бъдат иновативни и елитни, категорични са от учителския синдикат.

Те дават пример с електронния централизиран прием в Бургас. Този механизъм не е нов и се ползва от много водещи образователни системи. Така например в Израел държавата прави разпределение на учениците, с което гарантира равния шанс и балансира броя на обучаемите, без препълнени училища и образователен процес на две смени. Подобна практика има и в Дания, Полша, Казахстан и много други страни, припомнят от браншовата организация.

Призоваваме МОН и Столична община да бъдат по-смели и решителни и да се възползват от добрия опит на Бургас, като въведат електронен централизиран прием.

Ако директорите на училища не получат готовите списъци с учениците от първи клас, ще има отново претъпкани училища. Децата ще продължат да учат на две смени и ще бъдат лишавани от целодневна организация. Голяма част от учениците ще продължат да пътуват поне по два часа на ден, за да достигнат до заветното "псевдоелитно" училище, избрано от амбициозни родители.