В образователната система работят близо 93 000 учители и директори. Близо 10 процента от учителите са пенсионери и работещи в пенсионна възраст. Това се дължи на липсата на интерес от млади учители към определени специалности. Това съобщават от Синдикат "Образование".

При приключилите директорски конкурси, 37% от образователните институции са завършили без желаещи кандидати и без избрани директори или от 442 конкурса имаме избрани само 280 директори.

Синдикатът смята, че за да се запази дори и малкия интерес към учителската професия трябва да се освободи учителя от бумащината и непедагогическите дейности. Учителската заплата пък трябва да бъде фиксирана в ЗПУО в размер на 150% над СБРЗ за страната.

Учебното съдържание, учебните планове, учебниците и ориентацията на образованието към функционалност е същността на реформата, посочват от Синдикат "Образование". Според тях трябва да отпадне НВО след 4 и 10 клас. Синдикатът отбелязва, че решението на МОН за интегрални изпити след 7. и 10. клас, в които се обръща внимание на практическото приложение на знанията, без промяна на учебните програми и планове, ще доведе само до повече частни уроци.

Синдикатът се застъпва за връщане на авторитета на срочните и годишни оценки по всички учебни предмети. Днес българското училище изгражда личности, лишени от голяма и основна част от образователния спектър учебни предмети, като изгражда дефицити по изкуствата, неприоритетните учебни предмети и спорта, заради физическата среда в много училища. Също така трябва да има избирателен подход, с право на родителите и учениците, в гимназиален етап, сами да формират цикъл предмети по избор, а не задължителна математика.

Синдикат "Образование" е убеден, че въпреки националните дебати, въпреки дефицита към учителската професия, българското училище ще отвори врати на 15 септември, обезпечено с учители и ремонтирана физическа среда и ще посрещне с усмивка учениците и техните родители. Учебното време е утвърдено със символични "ваканции", освен лятната, но там повече не могат да променят от МОН, защото условията в някои образователни институции и сега са "горещи" по повод на глобалното затопляне. Синдикатът е на мнение, че трябва да погледне експертно на това, не колко дни и часове се учи, а какво има в учебните програми.

Синдикат "Образование" приветства късното започване на учебния ден. Организацията подчертава, че това е невъзможно в училищата с двусменен режим, които само за София са над 80, а в страната 227.

Синдикатът посочва, че ползата от забраната на телефоните в училищата е безспорна. От там добавят, че най-полезно за всички ученици ще бъде, да се научат да поемат отговорности, защото демократичното общество, в което ще заживеят е преди всичко отговорност. Учители и директори няма да носят отговорност за събиране и съхраняване на телефоните. Отговорността за телефонната забрана се поема от родителя и ученика.

Синдикат "Образование" приветства националната образователна политика "Възпитание", но смята, че освен новият учебен предмет, който ще дефинира и затвърждава истинските морални ценности, трябва да говорим категорично за спазване на училищния правилник и последствията за родителя и ученика при нарушение.

Забрана за мобилни телефони в клас  - още през ноември?

Забрана за мобилни телефони в клас - още през ноември?

Намаляват задачите в НВО по математика след седми и десети клас