Ромският образователен фонд представи обновена стратегия за образованието на ромите в България.

Документът е част от серия оценки на страните, в които организацията осъществява своята дейност и се стреми да направи анализ на образованието на ромите и текущите образователни реформи от гледна точка на интеграцията на ромските деца.

Началото на дискусията бе дадено от представителите на Ромския образователен фонд-Будапеща - Костел Беркуш, председател на борда на организацията и Беата Олахова, мениджър грантови програми.

Според Беркуш инвестициите в по-доброто и по-качественото образование на ромските деца биха имали пряко отражение върху икономическото развитие на страната.

Същевременно Беркуш посочи, че на десегрегацията не трябва да се гледа само като на физическо понятие.

Десегрегацията може да се случва и тогава, когато ромските деца са получили адекватно образование, с висок стандарт и могат да бъдат полезни за обществото.

Беркуш и Олахова подчертаха, че предучилищното образование на ромските деца е една от приоритетните области на новата стратегия на Фонда за България.

Документът е в подкрепа на държавната политика за задължителната предучилищна подготовка от 5 годишна възраст и насърчава мерки и инициативи насочени към всички ангажирани в процеса - ученици, родители, учители.

Олахова отбеляза, че ромската интеграция и десегрегация не могат повече да са само въпрос, с който се занимават неправителствените организации и дарителите, а трябва да стане държавен и общински приоритет.

Включването на институциите е от съществено значение, за да има устойчиви политики и развитие на всичко постигнато досега от гражданския сектор.

Според Милен Миланов от Сдружение „Разнообразни и равни", различният подход към ромското образование в градовете и селските райони е от съществено значение. Селските райони се нуждаят от специално внимание за подобряване на общото състояние и качеството на образованието.

По време на дискусията бе подчертана и важността на предучилищното  образование в ромските общности.

Стратегическите насоки за бъдещи дейности на РОФ в България включват десегрегацията, подобряване на междукултурното образование, инвестиции в предучилищното образование, подкрепа на инициативите помагащи подготовката на деца и ученици за следващо по-високо образователно ниво и инвестиции в млади професионалисти, в частност учители и педагогически персонал.

От 2000 г между 3000 - 3500 ученици са интегрирани в смесени училища в градски зони. За да бъде устойчив процесът на десегрегация той трябва да бъде национална политика, подчертаха участници в дискусията. Друг сериозен проблем е много слабото присъствие на ромски деца в предучилищното образование - само 7,85 през 2006 г.

От РОФ България са категорични, че учителите и педагогическия персонал трябва да бъдат по-добре квалифицирани за преподаване в смесени класове: за да предоставят помощ за преодоляване на езиковите бариери, предотвратяване на дискриминацията и да подкрепят ромската идентичност и култура.

Има остра нужда от повече ромски учители, като една от стратегическите насоки за бъдещи дейности на РОФ в България е чрез стипендии да се увеличи техния брой.

През 2010 година Стратегията за образователната  интеграция на децата и учениците от етническите малцинства е преработена.

Актуализирана рамка за равно включване на ромите в българското общество за периода 2010 - 2020 е приета от Министерски съвет, припомниха по време на форума.