Явилите се на държавните зрелостни изпити 72 951 ученици се справят най-добре на изпити по чужд език, а най-слаби резултати са показани на тези по философия и по история и цивилизация.
Това стана ясно на организирана кръгла маса във връзка с провеждането на матурите, на която участваха министърът на образованието и науката Даниел Вълчев, експерти от МОН, социолози и др.
На срещата беше обявено, че средният резултат по философия от матурите е 3,49, а по история и цивилизация 3,56.
Най-високите резултати са по френски и италиански език - съответно 5,77 и 5,76. Най-много зрелостници са получили пълен брой точки на изпита по математика - 928 от 13 004 явили се.
Учениците се справят много по-добре на въпроси със затворен отговор, заключиха експертите.
В тази връзка акцент на срещата беше поставен върху факта, че около 36% от явилите се ученици не са писали върху 41-ва задача от теста по БЕЛ (съчинение по литературно произведение - бел.ред) .От тези, които все пак са решили да пишат по него, справилите се успешно са едва 20%.
„Това означава, че децата, които са решили да не отговарят на поставената им задача, не са работили въобще върху нея, отказали са се да пишат," коментира просветният министър.
По думите му, това означава, че учениците имат сериозни затруднения при формирането на теза и собствено мнение.
В тази връзка министърът на образованието формулира 5 основни отрицателни аспекта на проведените матури.
Първият от тях е голямата разлика в показаните резултати от различните видове училища.
В тази връзка на кръглата маса бе съобщено, че водещи в резултатите по БЕЛ са профилираните гимназии. Техният среден успех на положения изпит е 5,30.
Най-лоши резултати по предмета са показали професионалните гимназии, чиито среден успех е 4,03.
Друг проблем, който набеляза просветният министър Даниел Вълчев, е сериозното различие на училищата от различните общини.
Водеща по успех на изпита по БЕЛ в това отношение е София - град, а последните места се заемат от Разград и Търговище.
Трети сериозен проблем, който набеляза просветният министър, е голямото различие между резултатите от държавните зрелостни изпити и дипломите за средно образование от 2007 г.
В някои случаи разликата достига над 1 единица, като например оценките по история и цивилизация и философия, както и френски език.
Друг лош аспект на проведените матури, според Вълчев, е трудността при работа с отворен отговор.
Той отново подчерта, че това говори за сериозни затруднения при формирането на теза сред учениците.
Като проблем министърът на образованието набеляза и лошия резултат от предмети, свързани с ценностната скала, светоусещането, отношението към другите.
Въпреки това, министър Вълчев заяви, че матурите са били успешни.
"Добрата новина е, че системата работи и учениците приеха добре държавните зрелостни изпити", заяви той. Според него, тестовата форма на матурите не е затруднила децата.
Друг положителен резултат от анализа на държавните зрелостни изпити е, че оценките по БЕЛ са сравнително близки с оценките по предмета от дипломата за средно образование през 2007 г.
По думите му, зрелостниците са показали добри резултати по всички предмети. Вълчев добави, че образованието в профилираните гимназии е на доста добро ниво.
На кръглата маса стана ясно, че училището, което е показало най-висок успех по БЕЛ, е Американският колеж в София, чийто среден успех е 5,80.
В дъното на класацията се нарежда Профилирана гимназия по подемна строителна и транспортна техника в София, чийто резултат е 2,89.
Общия брой двойки от матурите е 8912 като 1047 от зрелостниците са с по 2 двойки. 38 ученика са изкарали пълна нула, т.е. те имат 0 точки. Процентът зрелостници, които не са преминали успешно държавния зрелостен изпит е 10,8%.
В тази връзка Вълчев заяви, че трябва да се помисли сериозно върху развитието на професионалните гимназии у нас. "Там се влиза на остатъчен принцип", категоричен бе той.
"Трябва да решим дали да държим тези училища „на системи" или да посъветваме родителите да пренасочат децата си към избор на друго учебно заведение", заяви Вълчев.
На срещата беше обсъдена и идеята, след окончателния анализ на резултатите от проведените матури, МОН да обяви публично списък на най-елитните училища у нас.
"Най-накрая имаме рейтинг на училищата", коментира предложението Георги Лозанов.
Той добави, че според него, съществува сериозен проблем със социализацията на средното образование у нас.
Лозанов бе категоричен, че трябва да се осъществи връщане на статута на средното образование, което да доведе до доверие от страна на университетите. Такова доверие към матурите сега изцяло липсва.
Според Георги Лозанов, матурите са инструмент за излизане от кризата, която е обхванала образованието и те имат за задача да бъдат изход от тази криза.
По думите на социолога Мира Янова, образователната система работи за бъдещия елит на страната.
"Стъпка по стъпка тази система трябва да работи, за да се състезава не само с нашия, но и със световния елит", добави тя.
По време на кръглата маса, просветният министър съобщи още, че се обсъжда идеята образователната структура да бъде изменена така, че да се позволява изход от системата на образованието след 10 клас.
Viki
на 19.06.2008 в 22:43:24 #19Смешни изводи. В тези училища, в които средният успех от матурата е 5,30, приемът е с конкурсен изпит и обикновено балът е близо до максимума (над 90% от учениците влизат с отличен успех). Сравнението им с професионалните училища е неуместно, защото приемът за много специалности там е по документи и голяма част от кандидатите нямат отлични дипломи. След като има разлика на входа, естествено е да има разлика и на изхода, ако всичко е нормално.
kahn
на 19.06.2008 в 15:12:12 #18Този "мамин убавец " на снимката става вече смешен ама наистина много смешен
Каменица
на 19.06.2008 в 01:32:59 #17Каменица, ако и ти си слявянизиран тюрк, трябва да упражниш демагогията си с Тъндърлук . ( Ако нещо не ти е ясно, само го питай, той знае и може всичко. ) === Не мерси, не ме интересуват глупостите на "зрелите".
Каменица
на 19.06.2008 в 01:29:44 #16Защото защитава небългарски интереси ! Каменица , заащо се кръсти на бира ????? По цял ден ли пиеш ??????? === Не, просто В. Златарски представя фактите обективно. Колкото до въпроса за бирата, няма да го коментирам.
thunderlord
на 19.06.2008 в 01:00:14 #15богатур смешничко ти , ааааааааааа

Каменица
на 18.06.2008 в 23:33:09 #14КАК ПЪК НЕ ! ОТ ПОДЛОГИ ЩЕ ТУРСИТЕ ИСТИНАТА ??? КАК ТАКА ? === Аргументирай се защо Васил Златарски е подлога?
Каменица
на 18.06.2008 в 22:20:13 #13Златарски, извинявам се за грешката - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB_%D0%97%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8
Каменица
на 18.06.2008 в 22:19:05 #12Колкото до официалната версия - том 1, 2 и 3 на Васил Златарев, там е истината.
Каменица
на 18.06.2008 в 22:17:48 #11Браво shvedut, и аз си взех матурата по география с отличен. Напук на всички форумци които казват, че набор 89 били ограничени, ние и много други доказваме обратното.
shvedut
на 18.06.2008 в 21:55:00 #10аз лично писах история,щото се интересувам от миналото,не че да изкарам 3 и да мина.Не съм писал нито испански,нито китайски,нито индийски диалект като втора матура - уж матурата била на национално ниво... всяко училище ли учи испански???Докато историята е национален предмет и трябва да се знае
А между другото си минах матурта с отличен,въпреки нелепо зададените въпроси от страна на "експертите"
Каменица
на 18.06.2008 в 20:45:09 #9Преувеличено е "учениците не знаят кой е Йовков". Да кажем една част от тях не знаят, но това не означава всички. Не знаят тези 10% които имат двойки. Останалите 90% са наясно поне от малко с биографията му и произведенията му.
Каменица
на 18.06.2008 в 19:12:04 #8Хмм, има ли линк към тези бисери? Аз за първи път ги чувам.
pepsi
на 18.06.2008 в 18:50:51 #7причнината за по-високи оценки по чуждите езици е в това, че на матура по чужд език се записват само такива, които знаят нещо по езика а история избират тези, които не знаят нищо по никакъв предмет и все си мислят, че от обща култура ще изкарат поне 3 за да си получат дипломата за средно.
Каменица
на 18.06.2008 в 18:30:42 #6Само знаете да плюете! Със сигурност министърът знае кои са Алеко Богориди и Ентравота, все пак е завършил право, а там се влиза с история. По-голямата част от моя клас имат 5-ци и 6-ци, има и пълни отличници. Така че определения от труда, че всички от набор 89 не могат да пишат граматически правилно, са несъстоятелни. Колкото до учебника по история за 11 (12) клас - той е почти 400 стр. Какви са тези глупости, че фактите описани там са малко за подготовка за кандидат-студентски изпит без частни уроци? Същото важи и за СУ - 10-11 листа за да имаш добра оценка е неверно. При стегнат изказ и изложение 4-5 листа са достатъчни.
running_wild
на 18.06.2008 в 17:58:40 #5FallenAngel, кажи ми някакъв реален довод срещу министъра на образованието. Умолявам те. Защото ми е втръснало да слушам обвинения спрямо български държавници, неосноваващи се на абсолютно никакви аргументи. Интересно ми е какво ще изтъкнеш спрямо него? Стачката ли? Матурите ли? За първото не е виновен, защото не той определя колко пари се полагат на МОН от държавния бюджет и няма право да прави популистки обещания стил "800 дни" пред учителите. За второто - в повечето държави от ЕС съществуват матури. Нереално е всички да излизат с 6-ци и нулеви знания от системата на средното образование. Трябваше да се въведат матурите, за да се докаже, че този парадокс е реалност, а не химера. Матурата показва действително в кои сфери са проблемите на средното образование и с малко инциативност и желание може да се стигне до подобряване на системата като цяло. (Одобрявам и изпитите на края на годината за по-малките класове)
lalala
на 18.06.2008 в 17:27:50 #4амии моето мнение е , че какъвто е министерът , такова е и образованието ! Каквито са управляващите , такава е и държавата ! На този боклук трябваше да му бъде много отдаван ясно , че тези матури като цяло няма да са успешни , защото образованието ни е на много по-ниско ниво от елемнтарните задачи дадени на матурите ! На него трябваше да му е пределно ясно , че в техникумите не се учи , там дори не се ходи на училище ! Колкото до частните уроци ... Те няма да престанат , защото написаното в учебника за 12 клас по история е крайно недостатъчно като обем , за да бъде равностойно на 10-12 листа изискване за СУ !!! Иначе на мен ще ми е много по приятно да си уча 1,5 листа урок от учебника вместо да уча темите , но моето написано в такъв случай 1,5 листа на конкурсен изпит няма да е конкурентно с 8 или 9 или 10 листа от ученик , който посещава частен урок или курс !!! И понеже сме мого добри в езиците господин министер ще ви кажа ФАК ОФФ на " чист български " език ... Жалко , че няма как да прочете тук написаното
shvedut
на 18.06.2008 в 17:12:44 #3а стига бе б*х ти и боклуците...кво са се заяли с историята...сигурно и министърът не знае кой е кавхан Исбул,Енравота и Алеко Богориди
,а по математика дават за задача да се събере 2+2!!!Пълна ПОРНОГРАФИЯ

posetitel
на 18.06.2008 в 16:51:56 #2Формиране на теза ???? Ей дрисльо, те не могат да формират думи, за което си отговорен изцяло ТИ! как тройкаджии по милост изкарват пълен отличен на матура - обясни ни това, ти недоклатено изумрудче!
FallenAngel
на 18.06.2008 в 16:30:05 #1тоя ръб на снимката няма ли кой да му каже в очите че и за даскал по дърводелство не става камо ли за министър