Енергийното острие на ГЕРБ Делян Добрев ще внесе през следващата седмица предложение в Народното събрание да бъде отменена дерогацията, дадена от Европейския съюз (ЕС) на България, да имаме право да внася по-евтин руски петрол до 2025 година. Причината - от нея печелил единствено "Лукойл", а горивата у нас, макар и на по-ниски цени, все още се надписвали с 50-60 стотинки на литър, каза пред bTV той.

Повод за коментара му бе приетото ударно от парламента решение на две четения в един ден държавата да отнеме концесията на нефтеното пристанище Росенец от "Лукойл".

"Тръбите и съоръженията на сушата са собственост на "Лукойл", те са им дадени с приватизацията. Ние там материално нещо нямаме, като отнемем концесията, не отнемаме съоръженията. Затова беше изключително смешно да слушам някой колеги миналата седмица, които казваха, че сега като си вземем концесията, ще се увеличи конкуренцията, защото ще могат други компании да внасят петрол. Няма да могат, тръбите са на "Лукойл". А и дори да внесат петрол, къде ще го преработят? Могат само в "Лукойл", обясни той.

"Държавата няма да ги спре да внасят петрол, не е това целта. Целта е от една страна, да изпълним регламента, от друга, да имаме контрол колко се внася и какъв е произхода на този суров петрол", допълни Добрев.

Той припомни приетия от предишния парламент по негова инициатива закон, задължаващ "Лукойл" да внасят 70% от разликата в цената между руския петрол и петрола сорт Брент във Фонда за енергийна сигурност. Сега обаче, 6 месеца по-късно, в този фонд нямало и стотинка.

"Ако това е така, то няма никакъв смисъл от тази дерогация Впрочем аз от първия ден съм против нея. От тази дерогация печелят единствено "Лукойл" и "Литаско" и то милиарди", каза още народният представител.

Той се закани - още тази седмица ще внесе законопроект да се вдигне дерогацията.

"Защото не виждам логиката в това да ни източват с лев на литър, с милиарди на година, всички пари да отиват при руските собственици, вероятно финансират войната и т.н. Излезе транспортният министър и каза - те не внасят във фонда и вече не е руски петролът. Ми като не е руски, тогава защо е дерогацията? А ако погледнете в статистиката, тя показва, че 20% е неруски, а 80% руски. Преди 2 години 60% е бил неруски, а 40% руски. Т.е. те или лъжат за произхода, за да не внасят във Фонда за енергийна сигурност, или работят изцяло с друг петрол. Те и горивата паднаха вече с лев, в началото на тази наша битка горивата бяха над 3 лева", аргументира се още той.

При сегашните цени от около 2.50-2.60 за литър бензин и дизел, убеден е Добрев, все още горивата се надписват с 50-60 стотинки. "При тази цена на руския нефт и при тази цена на долара, ако погледнете преди няколко години, цената беше под 2 лева."

Логиката - като и без това плащаме нереални и надписани цени, то било по-добре дерогация да няма, обясни народният представител.

Добрев: България само печели от отнемането на пристанище "Росенец" от "Лукойл"

Добрев: България само печели от отнемането на пристанище "Росенец" от "Лукойл"

Той се съмнява дали компанията не лъже държавата за произхода на внесения петрол

Няма как при отнемане на собственост от частна компания в полза на държавата да се облагодетелства която и да е друга частна фирма. В последните години пък горивата се надписват, допреди време с лев, сега с по-малко, но държавата не може да се пребори с "Лукойл". Именно приетото на първо четене в комисия решение за отнемане на концесията на пристанище "Росенец" от руската компания води до решение на този проблем.

Това коментира в петък след заседанието на Комисията по енергетика в Народното събрание нейният председател Делян Добрев от ГЕРБ.

В рафинерията в Бургас не са извършени нарушения, които да доведат до отнемане на лиценза на "Лукойл". Това посочи в петък "Панорама" по БНТ министърът на финансите Асен Василев.

Според Василев отнемането на концесията на "Росенец" не е нещо учудващо, процесът е започнал от януари т.г. Посочи обаче, че по времето на служебното правителство е премахнат контролът на "Гранична полиция" и НАП върху доставките на пристанището. Сега контролът е върнат.

"Държавата трябва да присъства на пристанище "Росенец" и тя трябва да присъства институционално там", посочи финансовият министър.

България може да се развива, може да инвестира и в човешки капитал, и в инфраструктура и да има сравнително нормална социална система, смята Асен Василев.

Депутати притеснени, че с лодки ще внасяме петрол, ако се прекрати концесията на "Росенец"
Обновена

Депутати притеснени, че с лодки ще внасяме петрол, ако се прекрати концесията на "Росенец"

Законът мина и на първо, и на второ четене в рамките на деня