Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция, т.е. глоба, за злоупотреба с господстващо положение на пазара на съхранение на автомобилни горива на "Лукойл-България" ЕООД и "Лукойл Нефтохим Бургас" АД. Глобата е в общ размер на 195 136 175 лева, а нарушението е че не е предоставен достъп на вносители и производители на автомобилни горива в собствени данъчни складове, ограничаване на вноса по море чрез блокиране на данъчните складове, свързани с ПТ Росенец и ПТ Петрол - Варна, както и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на горива на други производители и вносители, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите като ограничи вноса на автомобилни горива в страната.

След като КЗК е решила да направи проверка, заради изключителното социално значение на горивата, от тази проверка е установила, че "групата Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, което заедно с високия пазарен дял на пазара на съхранение на автомобилни горива, я прави господстващо предприятие на съответния пазар. Въз основа на направения анализ на поведението на дружествата се установи, че предприятията прилагат цялостна стратегия, състояща се от няколко антиконкурентни практики, които прилагани последователно и съвкупно в период от над 5 години, поставят бариери пред вноса на горива, възпрепятствайки го изцяло или правейки го икономически неефективен. 

Заключението на КЗК: предприятията прилагат цялостна стратегия, състояща се от няколко антиконкурентни практики, които, прилагани последователно и съвкупно в период от над 5 години, поставят бариери пред вноса на горива, възпрепятствайки го изцяло или правейки го икономически неефективен.

Глобяват „Лукойл“ с 67 771 454 лв. за ценова преса

Глобяват „Лукойл“ с 67 771 454 лв. за ценова преса

КЗК заявява, че докато е проучвала през 2021 и 2022 г. „Лукойл-България“ се е коригирала

Изрично обаче КЗК пише, че преминаването на автомобилни горива през собствени или наети данъчни складове, е задължително изискване за всички участници на пазара.

Това изискване пряко влияе върху възможностите за внос/ВОП в страната и ограничава до определена степен навлизането на нови участници на пазара, тъй като изграждането на собствени складове изисква огромни инвестиции, а наемането на чужди вместимости е ограничено поради факта, че най-големите капацитети в страната са собственост на господстващото предприятие, което ограничава достъпа до тях.

Също така от Комисията пишат, че разглежданите практики, заради които се налага глобата, представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат, осъществяват трайно във времето, а също така ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите.

Поведението представлява злоупотреба с господство както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територията на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.

От КЗК изрично уточняват, че в рамките на производството са си сътрудничили с Европейската комисия и решението е съгласувано с изискванията на Регламент (ЕО) № 1/2003 относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в чл.101 и чл.102 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС).