Глоба в размер на 67 771 454 лева налага Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на "Лукойл-България" ЕООД. Глобата е за нарушение по чл. 21 от Закона за защита на конкуренцията - злоупотреба с господстващо положение чрез прилагане на ценова преса спрямо конкурентите на дружеството при търговията на едро с моторни горива на територията на страната, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазарите на горива и да засегне интересите на потребителите.

Решението на КЗК е № 184 от 16.02.2023 г. и е постановено по преписка № 864/274 от 2021 г. Проучването си КЗК започна по искане на "ОМВ България" ООД, като към него се присъединява "Инса ойл" ЕООД. Има и сигнали от участници на пазара на едро.

КЗК е събрала огромна по обем информация от "Лукойл-България" ЕООД, "Лукойл Нефтохим Бургас" АД, Агенция "Митници" и почти всички големи търговци и притежатели на складове за горива.

Според съобщението, КЗК е предотвратила това "Лукойл" да постигне целта си - да завземе постепенно пазара на едро на горива.

"По-конкретно дружеството се опитва да създаде впечатление, че наложената от него през 2021 година нова ценова политика на търговците ще доведе до по-ниски цени за крайния потребител. Тъй като подобно поведение е добре познато на антимонополните органи на ЕС, КЗК счита, че на практика единственият интерес на господстващото предприятие, каквото без съмнение се явява "Лукойл-България" ЕООД, е да елиминира конкурентите си и в дългосрочен план да налага едностранно по-високи цени на потребителите.

КЗК установява и че именно търговците на едро и собствениците на данъчни складове са единствените, които биха могли да се противопоставят на господстващото предприятие, като оказват известен конкурентен натиск, доколкото имат възможност за внос или доставка на горива от алтернативни рафинерии.

КЗК установи "ценовата преса", налагана от Лукойл

КЗК установи "ценовата преса", налагана от Лукойл

Поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на ЕвС

От КЗК изтъкват някои основни факти:

"Лукойл-България" ЕООД притежава повече от половината от пазара и е лидер при търговията на едро с моторни горива. Част е от групата Лукойл, която притежава уникална за страната логистична, складова и транспортна инфраструктура със стратегическо географско разположение и оперира по цялата верига от производството на горива до реализацията им към крайните потребители.

Комисията е установила, че "Лукойл-България" ЕООД е прилагала цялостна стратегия за ограничаване на конкуренцията при търговията на едро на горива в страната. Чрез промени в ценовата си политика в рамките на 2021 г., дружеството изцяло е отменило предоставяните от него количествени отстъпки при търговия на едро с моторни горива под режим отложено плащане на акциз, докато търговци, закупуващи горива с платен акциз от бази на "Лукойл-България" ЕООД, са получавали допълнителна отстъпка. Прилагана е едностранно ценова политика на съответните пазари, която води до наличие на т.нар. "ценова преса".

В резултат на ценовата преса, конкурентите на "Лукойл-България" ЕООД, не биха могли да се противопоставят ефективно в ценово отношение, а това води до отлив на клиенти, финансови загуби и напускане на пазара.

Предвид свързаността на пазарите на търговия на едро и на дребно с автомобилни горива, повишаването на цените на горивата на едро директно влияе и на цените на предлаганите горива на бензиностанциите, което, "както е известно има огромна социално - икономическа значимост", обясняват от КЗК и посочват:

"В резултат на активните действия на КЗК, в хода на проучването по производството, "Лукойл-България" ЕООД промени и коригира поведението си, което е най-важната цел на антимонополния орган, а именно да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията.

КЗК наблюдава цените на горивата, но няма право да се меси

КЗК наблюдава цените на горивата, но няма право да се меси

Обясняват, че цените на дребно зависят от цените на едро

Решението на Комисията може да бъде обжалвано пред Административния съд - София област от страните и от всяко трето лице, което има правен интерес, в 14-дневен срок.