Недопустимо е цените на топлата вода и парното да се превръщат в заложник на прогнози, откъснати от реалностите на пазара.
Това становище изрази омбудсманът Диана Ковачева пред Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ по повод заявените от регулатора намерения за драстично увеличение на цените на топлинната енергия за новия регулаторен период от 1 юли 2021 г.
Тя призовава КЕВР да съобрази новите цени на топлата вода и парното от 1 юли 2021 г. с чл. 6, ал. 1 от Наредба № 5 за гарантиране интересите на клиентите комисията коригира необходимите приходи и/или цени на енергийното предприятие за всеки ценови период в зависимост от изпълнението на показателите за качество на енергията и за качество на обслужването през предходната година.
"Освен обективните фактори на международните пазари, действащата Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия създава предпоставки за дълбоко изкривяване на ценообразуването във вреда на крайните потребители", подчерта доц. Ковачева.
Досегашната практика е показала, че е невъзможно КЕВР да изготви реалистични прогнози за 12 месеца напред за цените на природния газ и на въглеродните емисии, пише националният обществен защитник. Доказателство за това са прогнозите на регулатора за приключващия сега ценови период, които са били категорично опровергани от пазара, пише Ковачева.
Това доведе до факта, че граждани и фирми са надплатили през сметките си за топлинна енергия близо 29 млн. лв. за природен газ, обясни омбудсманът.
"Съгласно Наредба № 5, именно дългите 12-месечни прогнози на регулатора за цените на природния газ и на въглеродните емисии залягат в основата на ценообразуването като формират около 77% от крайните цени на топлинната енергия", допълва доц. Ковачева.
Според нея е тревожно, че действащите правила при ценообразуването създават мотивация за КЕВР да се презастрахова чрез завишаване на прогнозните разходи на дружествата в сектор "Топлоенергетика". Целта е недопускането на евентуални техни икономически загуби. Подобно презастраховане става за сметка на крайните клиенти и е абсолютно неприемливо, категорична е Диана Ковачева.
Омбудсманът настоява КЕВР спешно да анализира действието на Наредба № 5 и в разумен срок тя да бъде изменена, с цел създаване на възможности за гъвкави изменения, включително и за намаления на цените на топлинната енергия, когато са налице предпоставките за това", подчертава Ковачева.
И сега топлофикациите измерват със средства за търговско мерене доставените количества топлинна енергия в абонатните станции всеки месец. Затова евентуални промени на цените на топлинната енергия на месечна или на тримесечна база не би следвало да създават проблеми за топлопреносните предприятия.
За крайните потребители системата за дялово разпределение на топлинната енергия за тях и в момента се прилага с отчитане на различни ценови периоди в рамките на един отоплителен сезон, пише омбудсманът.