От Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива бяха поставени в странна ситуация - дали да излизат на протест другата седмица или да се откажат, за да видят какъв ще е резултатът от гласуването на депутатите.

За пресконференцията си в БТА те бяха анонсирали, че готвят безсрочни протестни действия - "Жълти жилетки", до приемането от Народното събрание на Закона за изменение и допълнение на Закона за горивата. 

КС отказа на Манолова дело по Закона за горивата

КС отказа на Манолова дело по Закона за горивата

Законът не засягал пряко правата на гражданите

По време на пресконференцията им стана ясно, че лидерът на НФСБ Валери Симеонов е внесъл предложение в Народното събрание да бъде удължен срокът с 6 месеца за регистрация на ЗИД на Закона за горивата. След като разбраха за това от Асоциацията заявиха, че освен да гърмят шампанското, няма какво друго да направят. Те обаче запазват своята протестна готовност, която ще се отнася за цялата страна. Ако е внесено и бъде гласувано обаче предложението на Валери Симеонов протестът им би се обезсмислил.

На пресконференция в БТА Симо Симов от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива гарантира, че от Асоциацията могат да излязат на протест до една седмица. 

Караниколов увери, че се работи усилено по наредбата за горивата

Караниколов увери, че се работи усилено по наредбата за горивата

Новата наредба трябва да влезе в сила от 27 юли

Недоволството на Асоциацията е, че Законопроектът за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за горивата забуксува и не е разгледан от Министерския съвет и не е внесен в Народното събрание. На 27 октомври изтича срокът за регистрация на закона и ако не бъде разгледан, то на 28 няма да има закон за доставката на горива, обясни Симо Симов.

В продължение на шест месеца с голямото съдействие на икономическия министър Емил Караниколов успяхме да изработим промени в Закона за горивата, които да бъдат в полза на икономиката и в полза на бизнеса. Стигнахме до консенсус с всички заинтересовани страни присъствали при министъра, обясни Симов.

Промени към сега действащия Закон за горивата разбиват монопола, гарантират националната сигурност и пазарния механизъм за образуване цените на горивата, категоричен беше Симо Симов.

Според него приетият сега Закон за горивата е лобистки и е корумпиран. Макар и да обвиняват директно правителството за разтакаването от Асоциацията остават с усещането, че има външни сили, които пречат на приемането на измененията и допълненията. Иначе работят добре с министъра на икономиката Емил Караниколов.

Протестът е насочен към търсене на справедливост, срещу монопола и лобизма. Те настояват за равни права с големите търговци на горива и засилване на условията на конкуренцията.

От Асоциацията подкрепят правителството, но благодариха и на Валери Симеонов, че е застанал зад тях.

По-късно от пресцентъра на НФСБ уточниха, че Валери Симеонов е предложил удължаване срока за регистрация.

Тази сутрин лидерът на НФСБ Валери Симеонов и група народни представители внесоха в парламента предложение за законова промяна. С нея се предвижда промяна на срока, в който търговците на горива могат да приведат дейността си, съгласно действащата наредба - от тримесечен на шестмесечен.

В мотивите на внесения проект се посочва: "Във връзка с промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (ЗИД на ЗАРИДСНПНП) и множеството постъпили бележки и предложения в хода на процедурата по обществено обсъждане и междуведомствено съгласуване, приключили на 27 септември 2019 г., както и предвиденото изключване на дейности, респективно субекти от приложното поле на закона, е необходимо удължаване на срока за регистрация на лицата, осъществяващи икономически дейности по чл. 2, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП".

Удължаването на срока ще помогне да се изяснят текстовете на закона в условията на ненарушаване на конкурентната бизнес среда на пазара за горива, смятат вносителите. Така ще се осигури равнопоставеност между всички засегнати субекти, каквито препоръки са дадени и от Комисията за защита на конкуренцията в нейно Решение № 313 от 2019 г., с което е извършен секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация бензин и дизелово гориво, се казва още в мотива на вносителите.