Във всички държави, сменили националната валута с евро, политиците се изправят пред един и същ страх: повишаване на цените и спекула. Затова насоките на ЕС насърчават правителствата да съчетават показване на двойни цени с видими мерки за защита на потребителите. Твърди законови ограничения на цените се използват рядко, но меки - доброволни или репутационни ограничения, са почти универсални.
Това се казва в нов анализ на Фискалния съвет за опита на други държави, приели еврото, по отношение на мерки за оказване на контрол върху цените.
Какви са позитивите и негативите от приемане на твърди ограничения?
Позитиви: Правителството демонстрира активност и отговорност. Тушира се временно социално напрежение и стоките с тавани на надценките стават по-достъпни за бедните слоеве от населението. Частично се ограничава спекулата за тези стоки и временно за тях се стабилизира инфлацията.
Негативи: Производителите започват постепенно да губят интерес от производството на тези стоки, в резултат на което се получава недостиг и оформяне на сив сектор; Инвестиционната активност намалява- губи се мотивация за качество при доставките и за иновации в секторите с ценови ограничения. Често пъти се създава и информационен хаос, породен от слухове за цени и наличности. Увеличават се разходите за администрация и контрол.
Преглед на основните прилагани инструменти и известните им икономически ефекти:
Държава и дата на въвеждане на еврото |
Вид административна мярка |
Как е работила |
Измерен еднократен ефект върху инфлацията |
Качествен резултат |
Франция 2002 |
Големите вериги за хранителни стоки приеха самоналожено замразяване на цени от средата на септември 2001 до 31 март 2002 |
Публично обещание; правителството публикува "черен списък" на нарушителите |
Евростат изчислява ефект от 0,0-0,16 пр. пункта върху инфлацията за януари 2002 г. |
Поддържа ниска инфлация, но ресторантите все пак повишават цените, а обществото въвежда термина "Teuro"("скъпо евро") |
Финландия 2002 |
Законово закръгляне на касовите суми: всички плащания в брой се закръглят до най-близките €0,05 (1- и 2-центовите монети не са в обращение) |
Премахва стимула за поставяне на "странни" цени |
Няма измерим ефект; статистически неутрално закръгляне |
Правилото действа и днес; по-късно възприето от Нидерландия, Белгия, Ирландия |
Словения 2007 |
(i) Схема PriceWatch от Асоциацията на потребителите; (ii) правителствено "Справедливо ценово споразумение" с търговците |
Над 100 продукта следени; фирми с повишения >6% бяха публично посочвани онлайн |
Общ ефект върху инфлацията ≈ 0,2-0,3 пр. пункта |
Реалните повишения са малки, но 83% от словенците вярват, че цените са скочили |
Кипър 2008 |
Законова "Харта за справедливо ценообразуване"- над 7000 фирми подписват; пет евро-наблюдателници следят двойните цени |
Нарушенията могат да водят до глоби; фирмите лепят стикери за съответствие |
Финансовото министерство оценява ефект от ≈ 0,3 пр. пункта |
Малко глоби; доверието на потребителите се повишава |
Малта 2008 |
Инициатива FAIR price + Споразумения за ценова стабилност с вносители |
6500 фирми (≈ 80% от обектите) обещават да не повишават цени заради конверсията |
Евростат отчита допълнителна инфлация от ~0,2 пр. пункта |
Моделът по-късно възприет от Латвия и Литва |
Словакия 2009 |
Етичен кодекс за търговия + ежедневен мониторинг от Търговска инспекция |
Фирмите получават синьо евро-лого; инспекторите могат да налагат глоби |
Националната банка изчислява ефект под 0,2 пр. пункта |
Минимален реален ефект; разликата между възприятие и реалност по-малка от тази през 2002 |
Естония 2011 |
Споразумение за добри практики при показване на цени; Антимонополният орган проверява двойните цени |
Публичен "бял списък" на съобразилите се фирми |
Евростат: 0,2-0,3 пр. пункта през първото тримесечие на 2011 |
Проблемите с ценовото възприятие са краткотрайни |
Латвия 2014 |
Кампания "Справедлив въвеждач на еврото" - доброволно обещание, лого, гореща линия + мониторинг на цените |
Над 3000 фирми се присъединяват преди еврото |
ЕК заключава, че ефектът е "много ограничен", ~0,1-0,2 пр. пункта |
Кампанията е комуникационен успех; възприета от Литва |
Литва 2015 |
Меморандум за добри бизнес практики (стикер "справедливо ценообразуване") |
Банки и търговци поемат ангажимент да не злоупотребяват; инспектори проверяват |
Централната банка изчислява ефект от 0,11 пр. пункта върху инфлацията |
Общественото доверие нараства; по-слаба инфлационна паника от 2002 |
Хърватия 2023 |
Задължителни тавани на цените(олио, мляко, брашно, захар, пиле и свинско) септ. 2022 - март 2023 + дълъг период на двойно показване на цени и гореща линия |
Законово определени максимални цени; етикети показват обхванатите стоки |
Отчита се "лек" ефект от еврото при услугите; няма масово повишение на инфлацията |
Таваните защитиха потребителската кошница по време на по-широка енергийна криза |
Какво показва този опит?
- Твърдите тавани на цени са изключение. Само Хърватия - в условия на висока глобална инфлация - използва ясни законови тавани, и то върху ограничен брой основни храни.
- Меките инструменти са стандарт:
- Двойно показване на цени (обикновено 4-12 месеца) осигурява прозрачност при конвертиране.
- Доброволни кодекси за "справедливо ценообразуване" дават репутационни ползи на лоялните фирми, без да ограничават пазара.
- Интензивен мониторинг и публично "посочване" на нарушителите (PriceWatch, евро-наблюдателници, горещи линии) възпират злоупотреби без да изкривяват цените.
- Измеримият ефект върху инфлацията е минимален - обикновено 0,0-0,3 процентни пункта, напълно в рамките на нормалната месечна волатилност. Въпреки това възприетата инфлация често е много по-висока, което означава, че комуникацията е толкова важна, колкото и контролът.
- Правилата на ЕС за конкуренция и вътрешен пазар са определящи. Правителствата могат да въвеждат тавани само временно и при ясни социални основания; затова повечето залагат на по-лекия модел "кодекс + мониторинг".
Много по-често, и обикновено достатъчно, се прилагат именно доброволните споразумения за справедливо ценообразуване, подкрепени от интензивен мониторинг, двойно показване на цени и реални санкции при злоупотреби, както направи Франция. В крайна сметка обаче, ефектът върху инфлацията е бил не повече от няколко десети от процентен пункт - а понякога и нулев.
Само Хърватия през 2023 г. е прибягвала до твърди ценови ограничения, които проработиха само частично. Някои домакинства бяха предпазени от скокове в цените на енергията и храните, но общата инфлация не се промени, а много фирми успяха да заобиколят ограниченията.
Защо частичен успех?
- Правителството ограничи цените на електроенергията, газа и горивата, замрази тарифите за централно отопление и регулира основните храни (олио, брашно, захар, свинско месо, пилешко месо, мляко и др.). Тези широки мерки бяха удължени през 2023-2024 г., а през януари 2025 г. списъкът с основни стоки с ограничение беше разширен до 70 продукта.
- Незабавен ефект: Те временно смекчиха инфлационния натиск върху тези специфични артикули и сметките за енергия на домакинствата.
- Макро резултат: Общата инфлация спадна от двуцифрени числа през 2022 г. до около 4,3% до май 2024 г., но остана над средното ниво за еврозоната и дори достигна отново 4,3-5,0% в началото на 2025 г., един от най-високите нива в зоната.
В заключение:
Мерките постигат тясната си краткосрочна цел за защита на потребителите, но не успяват да постигнат по-голямата - за нормализиране на инфлацията. По-голямото предизвикателство би било управлението на възприятието за инфлация, а не самото ѝ равнище.