Една от най-големите вериги хипермаркети у нас - "Кауфланд" не се опасява от проверките на държавата за спекула при формирането на цената на хранителните продукти, а дружеството работи с минимална като процент печалба.

Това заяви пред News.bg изпълнителният директор на "Кауфланд" България Иван Чернев, който заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова участва в засаждането на дървета в междублоково пространство в ж.к. "Младост".

Припомняме, че във вторник служебният министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов от своя страна заяви, че проверките на държавата масово установявали случаи на двойни надценки между изкупната цена и етикета на щанд. Разработват се и законови промени, които няма да определят таван на надценката, но ще задължат търговците да обявяват пред Комисията за защита на потребителите (КЗП) продуктите, които продават с разлика от над 25% от цената, на която са закупили първоначално стоката.

"Имаше проверки, максимално сме транспарентни и открити. Ако има нещо установено конкретно за "Кауфланд", да го сложат на масата и ще го обсъдим. Не искам да продължавам да давам отговори на този въпрос, защото това е едно първоначално изказване", коментира той думите на министъра за масови случаи на двойна надценка.

Явор Гечев за цените: В България има надценки от 50 до 100 процента

Явор Гечев за цените: В България има надценки от 50 до 100 процента

Много от играчите на пазара прекалиха, темата няма да затихне

Попитан с каква надценка работи конкретно неговата верига, Чернев бе уклончив - зависило от стоковата група, имало и множество процеси, сформиращи крайната цена като логистика, заплати и т.н. "Тази информация, която я има през последните дни, не искам да я коментирам. Мога да говоря само за "Кауфланд."

Оказва се, че чистата печалба била в пъти по-малка от цифрите, които витаят в публичното пространство. "Всяка година се публикуват маржовете на печалба на ритейл веригите, вижда се, че те са от 3 до 4-5%. Това е чистата печалба, която имаме", заяви Чернев.

Той отказа да коментира в конкретика и идеята на държавата надценка над 25% да се обявява в КЗП. "Не мога да я коментирам, защото е прекалено рано. За коя стокова група говорим, за какъв вид надценка. Прекалено е първоначално изказването. Ако работим на базата на числа - стокова група, резултати, които все пак се публикуват годишно, или утвърдени бизнес модели в ритейл бизнеса и да си зададем наистина въпроса - може ли ритейл бизнесът да съществува с такава мярка?"

"Пазарът в България е следният - 50% модерна търговия, това са веригите, а другите 50% е традиционната търговия - пазари, малки магазинчета. А конкретно за "Кауфланд" в сравнение с другите пазари, на които се намираме, българският е един от най-конкурентните пазари. На седмица бройките, които виждате в рекламата, са от 325 до 400 артикула, това са артикули с намаление, т.е. имат добавена стойност за крайния потребител и са ценови атрактивни. Между 48% и 50% от пазара, конкретно за Кауфланд, е акционен - т.е. минава през реклама. Така че България има един от най-ценови атрактивните пазари в сравнение с други кауфландски държави", заяви още директорът на търговската верига.

Попитан обаче как едновременно българският пазар е сред най-конкурентните, но се дават десетки примери за продукти, които са по-евтини в чужбина, Чернев заяви: "Да сравняваме единични артикули в съответните държави е малко трудно. Можем да говорим за България, знаем каква е макроикономическата рамка и кои мерки имат ефект върху инфлацията. (...) Въпросът е какъв е пазарът, много важно е откъде каква суровина идва. Ако цената на маслото примерно в една държава в момента пада, то е защото има прекалено голямо производство и това има ефект върху цената на крайния продукт. Конкретно става дума за Германия. Въпросът е и каква инфраструктура има в нашата държава, ако говорим и за кооперативи, което е добра практика в други държави - има ли такива в селското стопанство?"

За 17 години "Кауфланд" е платил 1,46 млрд. лева данъци на държавата и над 932 млн. лева нетни заплати и 307 млн. лева осигуровки, не пропусна да изтъкне още той.

Максимално отворени за диалог остават от компанията, а среща между представители на държавата и веригите ще има през следващата седмица.

Явор Гечев: Цените на хранителните продукти могат да се свият с 20%

Явор Гечев: Цените на хранителните продукти могат да се свият с 20%

Хлябът у нас се прави само от българска пшеница, увери министърът на земеделието