
Проверката е била във връзка с получен сигнал на 29 август 2006 г. от COBOS - клиент на Финансовата къща „Карол" АД за невъзможност за въвеждане на поръчки по позицията на „Химко" АД в периода от 14.00.20 ч. до 14.30.00 ч. на същия ден.
В резултат на проверката КФН констатира, че не е съществувал технически проблем, ограничаващ достъпа на клиенти по COBOS до системата за търговия на „БФБ - София" АД, през посочения период.
От комисията са установили, че през въпросния период има въведени поръчки от други клиенти на същия посредник, както и клиенти на други посредници по различни борсови позиции.
Според статистиката на БФБ към края на юли клиентите на системата за онлайн търговия COBOS са 1832, увеличавайки се с 61 спрямо предходния месец.
Общо 44 инвестиционни посредници и финансови къщи предлагат тази услуга за своите клиенти.
Системата COBOS (client order-book online system) за електронно подаване на поръчки чрез Интернет от клиенти на членовете на борсата, стартира от началото на 2003 г. с основната цел да улесни българските инвестиционни посредници и да даде възможност на индивидуални и институционални инвеститори от страната и чужбина по-лесно да подават поръчките си за покупка или продажба на ценни книжа.
Въвеждането на COBOS беше важна стъпка за популяризиране, улесняване на достъпа и в крайна сметка повишаване на ликвидността на борсовата търговия.